Sezona 2017/18 direktnih radijskih prenosa iz Metropoliten opere u Njujorku, na talasima Radio Beograda 2 i 3

Dve opere za jedno veče - „Kavalerija rustikana” i „Pajaci”

Niz direktnih prenosa iz Metropoliten opere u Njujorku nastavljamo večeras od 18.30 kada na našim talasima možete slušati dve opere koje se obično izvode zajedno - to su „Kavalerija rustikana” (Seosko viteštvo) Pjetra Maskanjija i „Pajaci” Ruđera Leonkavala, standardni veristički par.


Roberto Alanja tumači glavne uloge u obe opere - nevernog Turidua u Kavaleriji i Kanija, vođe trupe putujućih glumaca u Pajacima. Francuski tenor je prethodno pevao ove role na sceni Meta 2009, ali samo jedne večeri, i jedan je od deset pevača koji su ostvarili isti poduhvat u ovoj operskoj kući od 1901. Pored njega, u Kavaleriji nastupaju Jekaterina Semenčuk kao Turiduova ostavljena ljubavnica Santuca, i Georg Gagnidze kao kočijaš Alfio. U Pajacima Robertu Alanji se pridružuje Aleksandra Kuržak u ulozi njegove žene Nede, a tu je ponovo i Georg Gagnidze kao glumac Tonio. Obe opere diriguje Nikola Luizoti, a reditelj je Dejvid Mek Vikar.


Roberto Alanja je internacionalna pevačka zvezda, debitovao je na sceni Meta još 1996. u Pučinijevim Boemima, da bi potom tumačio i druge uloge u operama ovog autora - De Grijea u Manon Lesko i Kavaradosija u Toski. Pevao je naslovnu ulogu u Alfanovoj operi Sirano de Beržerak, kao i Radamesa u Verdijevoj Aidi. Ove sezone Alanja će u Bečkoj državnoj operi nastupiti u naslovnoj ulozi Verdijevog Otela, kao Kalaf u Pučinijevoj Turandot, te Samson u Sen-Sansovom ostvarenju Samson i Dalila. U Pariskoj nacionalnoj operi pevaće Manrika u Verdijevom Trubaduru, a Vagnerovog Loengrina na Bajrojtskom festivalu.

Ruski mecosopran Jekaterina Semenčuk prvi put u Metu peva ulogu Santuce. Slušali smo je i u prenosu otvaranja sezone, kad je izveden Verdijev Rekvijem. Od svog debija u Metu 2002. kao Sonja u operi Rat i mir Prokofjeva, pevala je nekoliko uloga u ruskim operama - Paulina u Pikovoj dami i Olga u Evgeniju Onjeginu Čajkovskog, te Marina Mnišek u Borisu Godunovu Musorgskog. Jekaterina Semenčuk je prošle godine nastupila kao Amneris u Verdijevoj Aidi na Salcburškom festivalu i u Vašingtonskoj operi, a tu ulogu će u ovoj sezoni ponoviti u Kraljevskom pozorištu u Madridu i Novom nacionalnom teatru u Tokiju.

Poljski sopran Aleksandra Kuržak takođe po prvi put na sceni Meta peva ulogu Nede, prethodno ju je izvodila u Ciriškoj operi. U Metropolitenu je debitovala 2004. kao Olimpija u Ofenbahovim Hofmanovim pričama, a zatim je bila Blondhen u Mocartovoj Otmici iz saraja, Đilda u Verdijevom Rigoletu, Marica u Humperdinkovoj operi Ivica i Marica, te Adina u Donicetijevom Ljubavnom napitku. Njeni naredni angažmani su Liu u Pučinijevoj Turandot u Bečkoj državnoj operi i Dezdemona u Verdijevom Otelu u Beču i Hamburgu.

Gruzijski bariton Georg Gagnidze je i ranije pevao uloge Alfija i Tonija na sceni Meta, kao i u Hamburškoj državnoj operi. Posle debija u Metu 2009. u naslovnoj ulozi Verdijevog Rigoleta, nastupao je kao Amonasro u Aidi, Skarpija u Toski, Verdijev Magbet i Šakloviti u Hovanščini Musorgskog. U narednim mesecima Gagnidze će tumačiti Amonasra u Skali i Kraljevskom pozorištu u Madridu, a ponoviće uloge Alfija i Tonija na sceni Rimske opere.

Otkako su se 1893. pojavile na sceni Meta tokom iste večeri, opere Kavalerija rustikana Pjetra Maskanjija i Pajaci Ruđera Leonkavala, redovno se prikazuju kao komplementarni par. Ove dve realistične priče o strasti, ljubomori i smrti sa juga Italije, dospele su na scenu Meta ubrzo posle svojih premijera - Kavalerija je prvi put bila prikazana u Rimu 1890, a Pajaci u Milanu dve godine kasnije. Izuzetan uspeh prve opere lansirao je novi pravac na muzičkoj sceni - verizam, a to je potom inspirisalo i druge kompozitore, među njima i Leonkavala, da se okrenu sižeima i likovima iz stvarnog života, često iz nižih društvenih slojeva. Nažalost, ni Maskanji ni Leonkavalo nisu ponovili uspeh ovih svojih mladalačkih remek-dela.

Radnja Kavalerije odvija se u jednom sicilijanskom selu oko 1880. Na fonu masovnih scena u selu i u crkvi, Santuca se žali majci svog verenika Turidua da ju je odbacio i vratio se svojoj nekadašnjoj ljubavi Loli, koja se u međuvremenu udala za Alfija. Turidu je grub prema Santuci, ona se zaklinje da će se osvetiti i otkriva ga kod Alfija koji je spreman da krvlju brani svoju čast. Po sicilijanskom običaju izaziva Turidua na dvoboj i ubija ga. Turidu je ipak pre smrti shvatio da je naneo nepravdu Santuci.
Radnja opere Pajaci, koja za razliku od Kavalerije ima dva čina, smeštena je u Kalabriji oko 1865. U malo selo stiže putujuća trupa glumaca i njihova predstava prepliće se sa realnošću. Radi se o ljubavnom trouglu, ljubomori i neuzvraćenoj strasti. Neda je udata za vođu trupe Kanija, ali voli mladog seljaka Silvija. Međutim, nju želi i glumac Tonio. Ljubomoran, razotkriva je njenom mužu, a on na završetku predstave ubija i nju i Silvija uzvikujući čuvene reči „Komedija je završena".

U pauzi prenosa emitovaćemo intervju sa Robertom Alanjom, podsetiti na nastanak verizma i najaviti naredni prenos.

Urednice i voditeljke su Maja Čolović-Vasić i Gorica Pilipović.

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво