Metropoliten na talasima Radio Beograda 2

Vinćenco Belini: NORMA

Sezonu 2017/2018 direktnih radijskih prenosa iz Metropolitena nastavljamo u subotu, 16. decembra, prenosom Belinijeve opere "Norma".

U naslovnoj ulozi ove nove Metove produkcije, koju kao reditelj potpisuje Dejvid MekVikar, nastupiće sopran Anđela Mid. Ulogu Adalđize će tumačiti mecosopran Džejmi Barton, Polione je Jozef Kaleja, tenor, a Orovezo Metju Rouz, bas. Horom i orkestrom Metropoliten opere dirigovaće Jozef Kolaneri.

Normu je Belini pisao za otvaranje sezone u Milanskoj skali 26. decembra 1831. godine. Feliče Romani (sa kojim je sarađivao od 1827) napisao je libreto prema tragediji Aleksandra Sumea pod nazivom Norma ili čedomorstvo (o sveštenici koja krši svoje zavete radi ljubavi), a koja je u aprilu 1831. godine sa velikim uspehom bila izvedena u Kraljevskom pozorištu Odeon u Parizu. Osim ove francuske drame, Romani je kao izvore koristio i svoja ranija libreta za Mairovu operu Medeja u Korintu iz 1813. godine, i Pačinijevu operu Irminsulova sveštenica iz 1817. godine.

Među najvažnijim izmenama originalne priče, tj. komada je izostavljanje fantastičnog sveta, povećana pažnja ka obredno ritualnim elemetnma, naglašenija uloga Adalđize (koju je na premijeri tumačila Đulija Grizi) ali je bilo važno naglasiti ovaj lik radi naglašenijeg sukoba glavnih protagonista i, što je najvažnije, izostavljanje čedmorstva. U Sumeovoj drami, Norma, nakon ubistva dece, u sceni ludila skače u provaliju, dok se u operi u samom finalu odigrava scena ujedinjenja ljubavnika (Norme i Polionea) u smrti, koja dodatno naglašava Norminu humanost i velikodušnost.

Teško je danas zamisliti da je jedno od najpopularnijih belkanto ostvarenja svih vremena, delo koje predstavlja izuzetan spoj uzvišene melodike, vokalnih izazova i dramske snage, na premijeri doživelo fijasko. Navodi se da je publika bila iznanađena novim dramatskim postupkom i da su pevači bili iscrpljeni teškim muzičkim i scenskim zahtevima, ali tokom naredna 34 prikazivanja odnos publike se drastično promenio. Usledio je trijumfalni pohod širom Evrope i pozicioniranje Norme u sam vrh operskog repertoara, na kome se i danas nalazi.

SADRŽAJ

 Opera se sastoji iz dva čina, od koji svaki ima po dve scene. Opisuje događaje u Galiji, u prvom veku nove ere, kada je Galija bila pod okupacijom Rimljana.

Prvi čin

U svetoj šumi tokom noći, predvođeni Orovezom, okupljeni su galski vojnici i sveštenici u molitvi Irminsulu da u vrhovnoj sveštenici Normi (Orovezovoj kćerki) raspiri mržnju prema Rimljanima. Kada oni odu, rimski porkonzul Polione priznaje svom prijatelju Flaviju da je njegova strast prema Normi, koja mu je rodila dvoje dece, prošla i da je sada srećno zaljubljen u mladu sveštenicu, Adalđizu. Flavio ga upozorava na Normin bes, na šta mu Polione otrkiva da je sanjao da ću mu se ona osvetiti. Drudi se okupljaju u šumi i prizivaju Normu, koja dolazi okružena drugim sveštenicama i moli se za mir boginji meseca u poznatoj ariji Kasta diva. Druidima saopštava da će, kada dođe trenutak da se prolije krv Rimljana, ona sama predvoditi pobunu. Druidi traže da prva žrtva bude Polione, a Norma u kabeleti A, belo, a me ritorna (O lepi moj, vrati mi se) priznaje da ne bi mogla da mu naudi ukoliko bi joj se vratio. Ostavši sama, Adalđiza moli božanstvo da joj da snagu da se odupre Polioneu. On je zatiče u suzama i nagovara je da zajedno pobegnu u Rim. Duet se završava njenim pristankom.

Druga scena se odigrava u Norminoj kući. Ona je zabrinuta jer je Polione pozvan da se vrati u Rim. Dolazi Adalđiza i priznaje joj da je zaljubljena. Prisećajući se početka svoje ljubavi, Norma odlučuje da je oslobodi svešteničkih zaveta i pita je za ime ljubavnika. Devojka pokazuje na Polionea koji se u tom trenutku pojavljuje. Tako počinje finalni trio u kome Norma objašnjava Adalđizi kako ju je ovaj rimski vojnik izneverio. On priznaje svoju ljubav prema mladoj sveštenici i moli je da pođe sa njim. Adalđiza odbija i izjavljuje da bi pre umrla nego preotela Polionea Normi, koja njemu poručuje da treba sve da ih ostavi.

Drugi čin

U svom domu, Norma drži bodež u ruci i gleda svoju usnulu decu. Spavaju... a ne vide ruku moju, reči su kojima počinje jedan od najpoznatijih Belinijevih rečitativa u kome sveštenica razmišlja kako bi decu poštedela sramote ukoliko bi ih ubila dok spavaju. Shvativši da nije u stanju to da uradi, poziva Adalđizu i moli je da se uda za Polionea i povede decu sa sobom u Rim. Adalđiza odbija, govoreći da će otići do Polionea, ali samo da bi ga ubedila da se vrati Normi. Norma je preplavljena emocijama. U duetu koji sledi dve sveštenice potvrđuju svoje prijateljstvo. U šumi se okupljaju galski ratnici. Orovezo ih upozorava da je Polioneazmeniti još veći tiranin. Njegov bes protiv Rimljana je sve veći, ali im govori da moraju biti strpljivi kako bi uspeh eventualne pobune bio siguran. 

U drugoj sceni Norma se moli u hramu, nadajući se da će se Polione pokajati, ali joj Klotilda govori da on namerava da otme Adalđizu. Jureći prema oltaru, ona udara Irminsulov štit tri puta, što je signal za početak rata, a Gali joj odgovaraju ratnom himnom U boj, u boj za galske šume. Klotilda donosi vesti da je uhvaćen Rimljanin koji je pokušao da iz hrama otme jednu sveštenicu. To je Polione, koga dovode naoružani stražari i koji odbija da odgovori na Orovezova pitanja. Norma odlučuje da ga ispita nasamo. U duetu koji sledi nudi mu život ukoliko se odrekne Adalđize. Na Polionovo odbijanje, ona preti da neće ubiti samo njega već i njihovu decu, a da će Adalđizu kazniti lomačom, jer je prekršila svoje zavete. Galima saopštava da grešna sveštenica mora umreti na žrtvenoj lomači, a kada je Orovezo i druidi pitaju za ime krivca - odgovara da je to ona! Obraća se potom svome ocu, kome priznaje da ima dvoje dece sa Polioneom i moli ga da se brine o njima. Polione uviđa snagu Normine ljubavi i njih dvoje zajedno odlaze na lomaču.

Program prenosa iz Metropolitena

U pauzi prenosa čućete razgovor sa sopranom Sanjom Kerkez, koja tumači ulogu Norme u novoj produkciji opere Narodnog pozorišta u Beogradu.

Prenos će realizovati urednice Muzičke redakcije Radio Beograda 2 Gorica Pilipović i Maja Čolović Vasić.

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво