субота, 15. јул 2017, 13:05
Gosti iz prošlosti
Balerine, konji, žene pri toaleti, svakodnevni život pralja, peglerki, lakih žena; i opet balerine i konji; i do samog kraja - samo balerine. Svoju slikarsku strast Dega je objasnio sasvim jednostavno: „Smatraju me slikarem balerina. A nikad im nije palo na pamet da me kod slikanja balerina najviše zanima da zabeležim pokret i naslikam lepu odeću. To što ja radim plod je razmišljanja i proučavanja... Ne znam ništa o nadahnuću, spontanosti i osećanju”.
Pokušavao je da uhvati trenutak, živ utisak, igru svetla, primicao se i odmicao od svojih modela, tražio perspektivu, besomučno skicirao i menjao uglove posmatranja. Sve u potrazi za idealno uhvaćenim trenutkom. Ubraja se u osnivače impresionizma, s čim se nije slagao. Bliži mu je bio realizam.
Impresionisti su izašli iz ateljea i slikali na otvorenom. Dega je posmatrao u zatvorenom, najviše u pariskoj Operi, iza scene, u foajeu, po sobičcima i kafeima. Tada bi skicirao, a svojim slikama posvećivao se u zatvorenom. I nije ga bilo briga hoće li njegove slike visiti na nečijim zidovima ili hoće li se prodati. Neopterećen finansijama, slikao je i crtao u stotinu pokušaja, nikad zadovoljan, uvek u potrazi za trenutkom koji može da ispriča priču.
Optuživali su ga da je voajer, ženomrzac i pedofil, naročito posle skulpture balerine od voska „Mala četrnaestogodišnja plesačica". Bio je slikar samotnjak, teške naravi i oštrog jezika, beskompromisno predan umestnosti, oštrog suda prema drugima, a najviše prema sebi. Bio je dečački radoznao, imao je veliki dar opažanja i otvorenost za novotarije, pre svega za fotografiju i tehniku monotipije.
Naš današnji gost iz prošlosti je francuski slikar Edgar Dega.
Autor i urednik - Mirjana Blažić.
Autor:
Стална екипа емисије: драмски уметник Милан Милосављевић, музички уредник Радмила Дујаковић, организатор Милена Борчанин и уредник Мирјана Блажић.
"Гости из прошлости" - мале приче о великим људима и vice versa. [ детаљније ]
Коментари