Svetske muzičke pozornice

Dela Sergeja Prokofjeva (Drugi klavirski koncert u ge molu, opus 16) i Dmitrija Šostakoviča (Peta simfonija u de molu, opus 47). Simfonijskim orkestrom Radio-televizije Španije diriguje Pablo Gonzales. Solista je Nikolaj Demidenko, klavir. Snimak je sa koncerta održanog 11. oktobra u Teatru Monumental u Madridu.

Ovaj koncert je prvi iz ciklusa Muzika pod sumnjom u kojem će u koncertnoj sezoni 2019/20 Simfonijski orkestar Radio-televizije Španije izvoditi dela sovjetskih kompozitora pisana u periodu od 1922. do 1953. godine, sa ciljem da se publika upozna sa ostvarenjima koja su na određeni način mogla da ugroze umetničke karijere kompozitora, ali i njihove živote.

Rad na Drugom klavirskom koncertu u ge molu, opus 16 Prokofjev je započeo 1912. godine, a dovršio ga već naredne. Premijera je upriličena 23. avgusta 1913. godine u Pavlovsku kada je solističku deonicu svirao kompozitor, dok je Aleksandar Aslanov dirigovao orkestrom. Međutim, prvobitna partitura je nestala u požaru tokom Ruske revolucije, pa je kompozitor, po sećanju i u odnosu na sačuvane odlomke klavirske deonice, napravio rekonstrukciju dela 1923, dve godine nakon što je završio svoj Treći klavirski koncert. Kako je jednom u šali rekao: „Koliko sam samo izmena u odnosu na prvobitno delo napravio, kao i način na koji sam ovom prilikom oblikovao orkestar, gotovo da više i ne podsećaju na moj Drugi koncert. Možda bih ovo delo mogao da označim i kao Četvrti koncert." Nastupajući kao solista, Prokofjev je ovu, drugu verziju koncerta premijerno svirao u Parizu 5. maja 1924. godine, kada je orkestrom dirigovao Sergej Kusevicki. Delo je posvetio svom prijatelju sa studija na Konzervatorijumu u Sankt Peterburgu - Maksimilijanu Šmithofu, koji je izvršio samoubistvo aprila 1913. godine. Ono se danas ubraja u red najzahtevnijih koncerata pijanističke literature.

Inače, kao i mnogi umetnici, Prokofjev je napustio Rusiju nakon revolucije 1917. godine, ali je bio i jedini koji se vratio nakon dvadeset godina, iz razloga koji do danas nisu detaljno proučeni. Kako istorijski izvori navode, njegov kompozitorski stil utemeljen u neoklasicizmu, dobra reputacija i porudžbine koje je primao od sovjetskih vlasti u nadi da će postati jedan od vodećih autora u muzičkom životu Rusije, verovatno su podstakli Prokofjevljev povratak u domovinu. Međutim, vreme je pokazalo da je kompozitorova kreativnost postala žrtva ideoloških diktata socijalističkog realizma, dok su njegovi pokušaji da ostane neutralan uzeli svoj danak, pošto nikada nije postao član Komunističke partije. A kao jedna od posledica njegovog odlaska iz Rusije bio je i gubitak orkestarske partiture Drugog klavirskog koncerta, koja je, kako pojedini izvori navode, zapravo uništena nakon što je napustio zemlju.

U drugom delu koncerta Simfonijski orkestar Radio-televizije Španije i dirigent Pablo Gonzales interpretirali su Petu simfoniju u de molu, opus 47 Dmitrija Šostakoviča, delo koje je predstavljalo kompozitorov povratak. Naime, kada je komponovao ovu simfoniju Šostakovič je izašao iz perioda komplikovanih odnosa sa političkim vlastima u Sovjetskom Savezu. Delo je pisano od aprila do jula 1937. godine i izvedeno sa velikim uspehom na koncertu održanom u tadašnjem Lenjingradu 21. novembra iste godine, povodom proslave dvadesete godišnjice Oktobarske revolucije. Lenjingradskom filharmonijom tada je dirigovao Jevgenij Mravinski.

Emisiju uređuje Irina Maksimović Šašić

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво