Nova diskografija – Baleti Manuela de Falje

Predstavljamo album Kamernog orkestra „Maler“ pod upravom Pabla Heras-Kazada, koji je pre dvadesetak dana objavila diskografska kuća Harmonija mundi.

Pre tačno sto godina, 1919. u Londonu je premijerno predstavljen balet Trorogi šešir Manuela de Falje, u produkciji „Ruskog baleta" Sergeja Djagiljeva, u koreografiji Leonida Masina, sa scenografijom i kostimima koje je realizovao Pablo Pikaso. Ovo delo je postalo jedno od najznačajnijih u opusu španskog kompozitora, zajedno sa pantomimom Ljubav, čarobnica, koja se takođe nalazi na albumu koji večeras predstavljamo. U pojedinim kritikama ovog izdanja, ističe se podatak da su zbog svoje dužine, tek u doba digitalnih nosača zvuka ova dva dela počela da se objavljuju zajedno, ali i tada relativno retko. Beleže se snimci Simfonijskog orkestra iz Montreala za Deku i Simfonijskog orkstra Asturijasa za Naksos, dok je sa druge strane, teško prebrojati snimke interpretacije pojedinačnih dela, od onih koje su zabeležili Rafael Fribek de Burgos i Karlo Marija Đulinija, preko Pjera Buleza do Lenarda Bernstajna. Stoga se, neočekivano imajući u vidu popularnost pomenutih kompozicija, ovo izdanje sa oba baleta ističe kao svojevrstan raritet, ali i značajan doprinos diskografiji dela ovog španskog autora.

Sa uticajem flamenka i muzike Andaluzije, ovi De Faljini baleti nikada nisu „izašli iz mode" ili izgubili na svojoj svežini, već su istrajavali kao vešti spoj vokalne tradicije i akademske, klasične muzike, sa elementima neoklasicizma koji je kompozitor „upio" u Parizu. Ovu inspiraciju zvukom Španije, Pablo Heras-Kazado dodatno naglašava angažujući flamenko pevačicu Marinu Herediju da nastupa u vokalno-instrumentalnim stavovima pantomime Ljubav, čarobnica, a njen neimpostiran glas, deluje prirodno i sveže u poređenju sa interpretacijama mesocoprana, koji se ubičajeno angažuju u ovim numerama.

Od dva baleta na ovom snimku, Ljubav, čarobnica deluje uverljivije i autentičnije, iako su u oba dela i Kamerni orkestar „Maler" i Pablo Heras-Kazado, sa dobrim, mada bržim nego uobičajenim tempima, pružili angažovane i uzbudljive interpretacije.

Urednica emisije: Ivana Neimarević.

broj komentara 0 pošalji komentar