Hronika Trećeg programa

Možete pratiti osvrte Ivane Kronje i Dejana Petrovića na filmove prikazane na 25. Sarajevo Film Festivalu, koji je održan od 14. do 21. avgusta.

U svom tekstu Ivana Kronja piše o debitanstkom igranom filmu Ivana Salatića Ti imaš noć, snimljenom u produkciji Crne Gore, Srbije i Katara, kao i o novom ostvarenju Pedra Almadovara Slava i bol.

Ti imaš noć je socijalna priča o stradanju tri generacije porodice u tranzicijskim procesima, u kojoj je reditelj Ivan Salatić primenio dramaturgiju stanja čekanja i propadanja, lišenu konflikta, vraćajući se svojoj gotovo opsesivnoj temi kraja Jugoslavije i ekonomskog kraha primorja. U film su znalački uključene dokumentarne crno-bele sekvence zlatnog doba brodogradilišta u Bijeloj, ali i govori političara, koji ostavljaju utisak uzaludnosti.

Jedan od najvećih živih evropskih filmskih umetnika, Pedro Almodovar, za glavnu ulogu u filmu Slava i bol ponovo je odabrao svog omiljenog glumca, Antonija Banderasa, koji je za ovaj film osvojio nagradu za najbolju mušku ulogu u Kanu. Polazeći od ličnih elemenata i postavljajući u centar zbivanja ostarelog filmskog reditelja u psihološkoj krizi, Almodovar razvija priču u svom prepoznatljivom žanru pop-komedije sa elementima melodrame.

Iz programa 25. Sarajevo Film Festivala Dejan Petrović izdavaja ostavrenje Parazit istaknutog južnokorejskog reditelja Jon Ho Bonga, kao i film Sovjetski vrt moladavskog autora Dragoša Turee.

U filmu Parazit, kroz delikatan prikaz života dve potpuno različite porodice, saznajemo sve što je zaista bitno o savremenom (ne samo) korejskom društvu. Četiri člana porodice tavore u suterenu, bez zaposlenja i izglednih životnih perspektiva, sve dok se jadan od njih ne zaposli kao učitelj engleskog kod lokalnih milionera. Kroz obilje uvrnutog i inteligentnog humora, uz visoku stilizaciju i maestralno zanatsko umeće, Ho Bong skicira portret svojevrsne azijske Porodice Adams, uz doziranu upotrebu maštovitih scena nasilja, koje ipak ne prerastaju u samosvrhovite orgije, što često jeste slučaj u korejskoj kinematografskoj školi.

Neposredno pokrenut velikim brojem slučajeva oboljenja od raka, Dragoš Turea se u filmu Sovjetski vrt vraća u prošlost dotične zemlje i na rane eksperimente inicirane s najvišeg političkog vrha, a koji su se ticali povećanja prinosa poljoprivredne proizvodnje. Iako nije u pitanju vrhunska režija i zanatsko umeće relativno mladog reditelja, pitanja koja njegov film otvara su veoma značajna i upiru pogled u slične skrivene postupke otuđenih oligarhija, i tadašnjih i sadašnjih, s tim da ćemo o krajnjim rezultatima ovih potonjih tek saznavati u dekadama koje slede.

Čitala Dušica Mijatović.
Urednica emisije Tanja Mijović.

Хроника Хроника

Autor:
Трећи програм

Као културно-информативани недељник Трећег програма, ХРОНИКА сваког понедељка доноси осврте и приказе актуелних појава и дешавања у уметности и науци. [ детаљније ]

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво