Aleksandar Milosavljević: Pozorišne aktuelnosti

U emisiji POZORIŠNE AKTUELNOSTI možete slušati osvrt Aleksandra Milosavljevića na 54. Makedonski teatarski festival „Vojdan Černodrinski”, koji je održan od 9. do 15. juna u Prilepu.

Kako, uz izvesnu nostalgiju, konstatuje Aleksandar Milosavljević: „već 54 godine Makedonija ima manifestaciju kakvu Srbija više nema - festival nacionalnog pozorišta... U gradu Kraljevića Marka, podno Stubova koji su po njemu dobili ime, u lepom i gostoljubivom gradu čiji žitelji s ponosom naglašavaju da mladi odatle ne odlaze u pečalbu, večito makedonsko prokletstvo i usud, ali zato radovno pohode gradski teatar, a Festival doživljavaju kao svetkovinu, i ove godine je održana manifestacija čija je selektorka poznata makedonska glumica i rediteljka Katerina Kocevska. Odlučna i energična osoba, ova umetnica, uz pomoć Stojana Damčeskog, sekretara Festivala, već drugu godinu zaredom od Prilepa pravi nacionalnu teatarsku prestonicu. Pošto je obišla sva makedonska pozorišta i odgledala sve što joj je ponuđeno, Katerina Kocevska je načinila selekciju koja je, poput apotekarske vage precizno, odmerila sve aspekte tamošnjeg pozorišnog života. Otuda je festivalskoj publici, za takmičarsku selekciju, ponudila sedam produkcija koje reprezentuju uistinu širok dijapazon predstava - od velikih scenskih spektakala i ansambl projekata, preko nekoliko varijeteta takozvanog političkog teatra, do kamernih scenskih formi, a u selektorkinom izboru se našao i primer onoga što bi bilo moguće, bez ikakve zlovolje ili omalovažavanja, odrediti pojmom bulevarsko pozorište".

Festival je započeo izvođenjem Šekspirovog Makbeta Makedonskog narodnog teatra iz Skoplja u režiji Nele Vitošević, jedne od tri predstave koje su se umetničkim kvalitetima, rediteljskim postupkom i provokativnošću izdvojile u Prilepu. Usledila je predstava bitoljskog Narodnog teatra Bakhe - kratak pregled raspadanja, nastala po motivima istoimene Euripidove tragedije, koja je proglašena najboljom predstavom festivala, a nagrađen je i njen reditelj Igor Vuk Torbica. Uz bitoljske Bakhe, Dantonova smrt Georga Bihnera, u režiji Dina Mustafića i produkciji skopskog Albanskog teatra, nesumnjivo spada u vrhunce prilepskog festivala, ocenjuje Milosavljević, a u tekstu će biti reči i o predstavama: Fizika tuge kumanovskog Centra za kulturu „Trajko Prokopijev", nastala na osnovu dramatizacije romana Georgija Gospodinova; Životinjska farma Džordža Orvela, koju je dramatizovao i na sceni Narodnog teatra „Anton Panov" u Strumici režirao Ljupčo Georgijevski; Pirej - dramatizacija istoimenog romana Petra M. Andrejevskog, koju je u Centru za kulturu „Marko Cepenkov" u Prilepu takođe režirao Ljupčo Georgijevski; Na otvorenom Slavomira Mrožeka, u režiji Andreja Cvetanovskog i produkciji skopskog Teatra Komedija; i Stranci, na osnovu filmskog scenarija Paola Đenovezea Savršeni stranci, predstava koju je u Dramskom teatru Skoplje režirala Nela Vitošević.

Čitala Biljana Jovanović.
Urednica emisije Tanja Mijović.

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво