Muzika Napoleonovog Pariza

U drugoj emisiji ciklusa o muzici koja je obeležila Napoleonovu vladavinu, a koji priređujemo povodom 250 godina od rođenja ovog francuskog vladara, vojskovođe i državnika, slušaćete ostvarenja Fransoa-Žozefa Goseka i Rodolfa Krojcera.

Fransoa-Žozef Gosek bio je jedna od centralnih ličnosti u muzičkom životu Pariza u drugoj polovini 18. veka: rukovodio je Duhovnim koncertima i imao zapaženo mesto u pariskoj Operi, bio je među ključnim podržavaocima Kristofa Vilibalda Gluka, i sam je komponovao niz opera i baleta i bio je vodeći pariski autor simfonija. U prvoj deceniji revolucije, Gosek je bio 'na braniku' novih muzičkih formi koje su bile namenjene veličanju revolucionarih promena i uspeha Francuske republike, izvođenim na svetkovinama koje su se najčešće održavale na otvorenom. Međutim, dolazak Napoleona na čelo Francuske republike, a zatim i Francuskog carstva, označio je kraj Gosekove uspešne karijere: s jedne strane je vojnim prevratom kojim je Napoleon preuzeo vlast postao politički nepodoban, a, s druge strane, njegov kompozitorski idiom se i sam po sebi nije uklapao u Napoleonov muzički ukus, usmeren pre svega ka italijanskim autorima. Do kraja života, Gosek se posvetio pedagoškom radu i komponovao je još samo dva značajna opusa: Simfoniju u 17 deonica i Poslednju misu za žive.

Iako Napoleon nije direktno finansijski podržavao produkciju instrumentalne muzike u Parizu, jedan od stubova njegove kulturne politke u muzici bila je stalna i bezuslovna podrška pariskom Konzervatorijumu kao mestu gde su se obrazovale nove generacije francuskh muzičara. Kriza u prvim godinama 19. veka dovela je do pada ukupnog broja profesora, ali su nakon toga, u vreme konzulata i carstva, finansije Konzervatorijuma postale stabilne. Počev od 1803. uvedena je „Pri de Rom", odnosno Rimska nagrada, koja je najboljim studentima kompozicije omogućavala boravak u Italiji, 1806. otvoren je dom za studente, a 1811. godine Konzervatorijum je dobio i sopstvenu koncertnu dvoranu. Među vodećim profesorima Konzervatorijuma u vreme Napoleonove vlasti bio je violinista i kompozitor Rodolf Krojcer. Iako je bio jedan od kompozitora koji su 1814. godine postavili patriotsku pro-napoleonsku operu-pastiš Barjak na scenu pariske Opere, samo dva meseca pre imperatorove abdikcije, Krojceru je bilo omogućeno da ostane na mestu profesora Konzervatorijuma i u periodu Restauracije dinastije Burbona.

Autor Srđan Atanasovski
Urednica Sanja Kunjadić

Коментари

Prodajem
Ако пронађете ову новчаницу одмах идите код нумизматичара
C.T. Toraksa
Поштујте правила пре давања крви на анализу
Adaptacija
„Буђење пацова“ – ново рухо филмског класика Живојина Павловића
slobodan izbor ishrane
Главни град Финске избацује месо како би заштитили климу, осим у ретким изузецима
Prijava za kviz Slagalica
Пријавите се