Imaginarni pejzaži

Predstavljamo vinilno izdanje najnovijeg albuma „O vremenu izvan vremena“ Vilijama Basinskog, koji je objavljen u martu ove godine za dikografsku kuću Temporary Residence.

Ovo ostvarenje je proisteklo iz muzike za instalacije „ER=EPR‘ i 'Orbihedron' umetnika Eveline Domnič i Dmitrija Geflanda koje su prikazane 2017. godine u sklopu izložbe „Granice znanja" u galerijskom prostoru Martin-Gropius-Bau u Berlinu. U ovim instalacijama, a samim tim i u muzičkoj matrici koju je načinio Basinski korišćeni su zvuci spajanja dve udaljene crne rupe, na razdaljini od 1.3. biliona svetlosnih godina od Zemlje. Ti zvuci su izvedeni iz podataka koje je zabležeila LIGO (Laser Interferometer Gravitational-Wave Observatory) opservatorija kojom rukovode univerziteti MIT i Kaltek. Naime, pri spajanju dve crne rupe nastaju gravitacioni talasi koji se šire univerzumom.

Pred nama je lirski univerzum dronova Vilijama Basinskog u kojem je, pored ovih snimaka, korišćen i zvuk radijskih AM talasa, uhvaćenih u noći. Svoj metod umetnik je vezao za nebesa, za zvuke koji dolaze do nas gotovo neprimentno sa velikih udaljenosti i visina. Na intimnijem nivou Basinski se ovom kompozicijom vratio nazad u detinjstvo, u odrastanje u Hjustonu gde je njegov otac radio u Nasi, početkom 70-ih godina prošlog veka. U tom smislu Basinski daje potrebnu dozu topline, možda čak i „ljudskosti", neobičnim, čudnim zvucima univerzuma koji uvek podsećaju na nešto što nije ljudsko, što je veliko, neobično i sablasno. U smenama visoke apstrakcije zvučanja kosmosa i pletenja zvukova ljudskom rukom, vreme kao da beži iz percepcije slušalaca, a sam naslov albuma počinje da rezonira u svoj svojoj punoći i filozofskoj kompleksnosti.

Urednica Ksenija Stevanović

broj komentara 0 pošalji komentar