Vek harmonike

Internacionalni festival harmonike i kamerne muzike Eufonija

U susret četvrtom Internacionalnom festivalu harmonike i kamerne muzike Eufonija, koji se održava od 23. do 26. maja u Novom Sadu, podsetićemo se nastupa dua Rezonanca iz Grčke i Matjaža Balažica iz Slovenije sa prošlogodišnjeg festivala.

Festival Eufonija nastao je iz želje da se oformi manifestacija koja će okupljati mlade talentovane akordeoniste i pedagoge i doprineti afirmaciji naših umetnika na međunarodnoj sceni. Prema rečima organizatora, jedan od ciljeva je festivala je i motivisanje domaćih autora da pišu solistička i kamerna dela za sastave sa harmonikom. Ta saradnja je formalizovana 2015. godine kroz projekat „Nova srpska muzika za harmoniku". Posebno je zanimljiva činjenica da je, zahvaljujući ovoj inicijativi, pre dve godine Lazar Đorđević napisao prvi Koncert za harmoniku i orkestar u Srbiji.

Na ovogodišnjem Festivalu, svetsku premijeru će imati ostvarenje Lajmanov koncert za harmoniku i gudače, danskog kompozitora Kima Helvega, a izvešće ga Miloš Katanić i Zrenjaninski kamerni orkestar. Koncertni program festivala, osim pomenutih umetnika, obeležiće i nastupi naših istaknutih harmonikaša: Miloša Katanića i Branka Džinovića, kao i Marije Turšijan, pobednice 23. Međunarodnih susreta u Puli.

U susret ovogodišnjem Festivalu Eufonija, večeras ćemo se podsetiti nastupa dua Rezonanca iz Grčke, kao i Matjaža Balažica iz Slovenije, održanih 26. maja u dvorcu Eđšeg u Novom Sadu.

Na početku emisije čućete nastup dua Rezonanaca koji čine Jorgos Lolas – harmonika i Antonis Cahtanis – klarinet. Izdvajaju se premijerna izvođenja kompozicija Stanislave Gajić i Ljubomira Nikolića, pisanih 2018. godine, po porudžbini festivala Eufonija.

Za kompoziciju Devojačko kolo Stanislava Gajić je, kako je najavila na koncertu, imala na umu kulturno nasleđe šireg prostora od Evrope. Naime, inspiracija joj je bila melodija čuvene pesme Aj, ruse kose, curo, imaš, koja je poznata ne samo na prostoru Balkana, već i u Španiji, Portugaliji, Turskoj, Siriji, Iranu, te čak i u Južnoj Americi.

Ostvarenje pod nazivom Emulacije Ljubomira Nikolića napisano je na osnovu teksta koje je kompozitor i pisac Sikil napisao na epitafu u 2. veku pre nove ere, a koje umetnici izgovaraju u uvodnim taktovima kompozicije. „Ako se prošlost demistifikuje pomenutim tekstom, izgovorenom na koine grčkom, preteči modernog grčkog jezika, sadašnjost se reflektuje kroz osavremenjen muzički izraz" – reči su Nikolića. Sadašnjost i prošlost autor povezuje ritmičkom konstantom, odnosno, kako sam ističe, upotrebom vrste 6/8 takta, preuzetog iz Sikilove pesme, najstarijeg celovito sačuvanog muzičkog zapisa.

U nastavku emisije koju smo posvetili ovom mladom, ali značajnom i slobodno možemo reći festivalu visokog ranga, čućemo odlomak sa nastupa Matjaža Balažica, pobednika partnerskog festivala iz Pule. On je za svoj nastup u Novom Sadu izabrao dela slovenačkih autra Lojza Lebiča, i Uroša Rojka, kao i nemačke kompozitorke Iris ter Šiphorst.

Urednica emisije Marija Vuković

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво