Aleksandar Milosavljević: Pozorišne aktuelnosti

U emisiji POZORIŠNE AKTUELNOSTI možete slušati osvrt Aleksandra Milosavljevića na predstave: „Sumrak bogova” Slovenskog narodnog gledališča iz Maribora, „Kad bi Sombor bio Holivud” Narodnog pozorišta iz Sombora i „Kapital” Kraljevskog pozorišta Zetski dom sa Cetinja. Sve tri predstave su izvedene na prvom Pozorišnom festivalu balkanskog kulturnog prostora „Teatar na raskršću” održanom od 12. do 19. marta u Nišu.

Kako ocenjuje Aleksandar Milosavljević, tri predstave koje je Spasoje Ž. Milovanović pozvao na prvo izdanje niškog festivala „Na raskršću" – od sedam koliko se našlo u ovogodišnjoj selekciji – u potunosti su ispunile očekivanja stručne javnosti, pozorišnih kritičara i teatrologa okupljenih u Nišu, ali i tamošnje publike. Pobednik Festivala je predstava Dalibora Matanića Sumrak bogova, a nastala je prema istoimenom filmu Lukina Viskontija iz 1969. godine. Odmak koji su dramaturg Ivor Martinić i reditelj napravili u odnosu na filmski scenario čini ovu priču o duhovnoj dekadenciji nemačke kulturne elite u osvit fašizma aktuelnom danas. Predstava je dobila nagrade za najbolju predstavu, Dalibor Matanić za režiju, Nataša Matjašec Rošker za žensku ulogu, Marko Japelj za scenografiju, te Petja Labović je proglašen najboljim mladim glumcem, a pored ovih nagrada koje je dodelio Stručni žiri, predstavu su proglasili najboljom i Žiri okruglog stola kritike i Novinarski žiri.

Predstava Kad bi Sombor bio Holivud, reditelja Kokana Mladenovića, osvojila je na festivalu četiri nagrade: Tatjana Radišić za kostimografiju, Irena Popović Dragović za muziku, Andreja Kulešević za koreografiju, a Marko Marković, tumač lika Ernesta Bošnjaka, za najbolju mušku ulogu. U selektorovom izboru ovo delo se izdvojilo svežinom rediteljske ideje po kojoj je tekst istoimene drame Zlatana Dorića o propuštenim šansama da Sombor postane relevantna kinematografska destinacija, u potpunosti zamenjen stilizovanim scenskim pokretom, ali i scenski ubedljivim načinom na koji je rediteljski postupak podržan entuzijazmom i umećem čitavog glumačkog ansambla.

Za predstavu Kapital reditelj Andraš Urban je odabrao veoma mlade crnogorske glumice i glumce, studente cetinjskog Fakulteta dramskih umetnosti koji su ovoj teatarskoj priči obezbedili posebnu dimenziju, te s pravom zaslužili priznanja stručnog žirija - Jelena Laban za najbolju mladu glumicu, dok je ansambl predstave dobio Specijalnu nagradu. Njihova energija se furiozno stopila sa žestinom Urbanove pozorišne priče koja prevazilazi okvire crnogorske stvarnosti. Iako u programskoj knjižici za cetinjski Kapital piše da je nastao na osnovu adaptacije istoimenog dela Karla Marksa, predstava Andraša Urbana ima malo veze s Marksom. Ipak, već i odabir teme i naslov predstave ukazuju kojim smerom se reditelj uputio: osim što su epoha i aktuelna društveno-politička stvarnost nametnule Kapital kao štivo kojem se sve češće vraćamo, Marksovo delo je u Urbanovom tretmanu postalo i ključ za razumevanje stanja u današnjoj Crnoj Gori. Ali i ne samo u njoj, i ne jedino u državama suočenim s traumom tranzicije, komentariše Milosavljević.

Čitala Dušica Mijatović.
Urednica emisije Tanja Mijović.

Коментари

Re: Poreklo
Чије гене носе народи у региону
Imam novcic od 1 centa dole je vrednost ponudjena 6000 dinara
Ако пронађете ову новчаницу одмах идите код нумизматичара
Imam mali novcic 1 cent
Ако пронађете ову новчаницу одмах идите код нумизматичара
Косовски вез
Нематеријална културна баштина Србије – косовски вез
Prodajem
Ако пронађете ову новчаницу одмах идите код нумизматичара