Johan Sebastijan Bah: Pasija po Jovanu

Emitujemo ekskluzivni snimak „Pasije po Jovanu” Johana Sebastijana Baha, zabeležen pre šest dana, tačnije u nedelju 14. aprila na koncertu održanom u amsterdamskom Konserthebau, koji smo dobili zahvaljujući razmeni Euroradija u sklopu specijalnog dana posvećenog uskršnjim praznicima.

Holandskim kamernim horom i Konserthebau orkestrom dirigovao je Vilijam Kristi, dok su se u solističkim deonicama predstavili vrsni pevači kao što su tenor Reinad van Mehelen u ulozi Evanđeliste i bas Aleks Rozen kao Hrist. Kao ostali solisti nastupili su sopran Emike Borat, kontratenor Jestin Dejvis, tenor Entoni Gregori i bas Renato Dolčini.

Vilijam Kristi se poslednje tri godine vraća velikim vokalno-instrumentalnim kompozicijama Johana Sebastijana Baha - iako se u svojoj karijeri sa ansamblom Cvetne umetnosti nije previše bavio opusom ovog kompozitora - možda i zato što smatra da sa svojih 75 godina ima dovoljno znanja i iskustva da može da pruži novi i sveži pogled na Bahova dela koja spadaju među najkompleksnija i najizazovnija ostvarenja zapadne muzičke tradicije. Tako je (za ansambl) jubilarnu 2019. godinu posvetio upravo izvođenjima Pasije po Jovanu, dela za koje kaže da ga izučava od detinjstva, a premijerna izvođenja u Holandiji, Francuskoj i Poljskoj tokom aprila su dočekana sa velikim entuzijazmom javnosti. Kristi se opredeljuje za brža tempa, pojačanu i dramatičnu atmosferu, čime cela Pasija dobija na kompaktnosti i urgentnosti, u skladu sa hiperboličnom reprezentacijom afekata barokne umetnosti.

Pored toga što je tri godine starija, Pasija po Jovanu je nešto skromnijih dimenzija od Pasije po Mateju. Izvedena je tokom prve godine u kojoj je Bah postavljen za upravnika crkvene muzike u Lajpcigu. To izvođenje se desilo 7. aprila 1724. godine u Crkvi Svetog Nikole, tokom Večernje službe na Veliki petak. Iako postoji mišljenje da je ova Pasija manje „dovršena" od narednog, monumentalnijeg dela - Pasije po Mateju, u stvari nalazimo se pred izuzetno dramatičnim i kompoziciono smelim ostvarenjem koje odgovara narativnoj strukturki Jevanđelja po Jovanu, tačnije poglavlja XVIII i XIX iz kojih je Bah preuzeo većinu teksta i to u prevodu Martina Lutera na nemački. Možda najpoznatiji deo Pasije po Jovanu je uvodni hor Gospode, naš gospodaru u kojem dominira pokrenuta, dramatična figura u gudačima nad kojom se smenjuju kako deonice drvenih duvačkih instrumenata, tako i horski part pun preklinjujućeg tona i snažnih uzvika Herr - Gospode.

Urednica Ksenija Stevanović


Коментари

Re: Knjiga
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Re: Steta
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Re: Ко би свијету угодио
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Knjiga
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Komentar
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи