Gramofonija – Mocart: Rekvijem u de-molu K 626

Reprodukujemo snimke sa prve ploče iz kompleta posvećenog ovom delu u interpretaciji članova orkestra Bečke državne opere i Bečkog akademskog hora pod upravom Hermana Šerhena. Solisti su Frederik Gatri, bas, Hans Lefler, tenor, Lukrecija Vest, kontralt i Sena Jurinac sopran.

Snimak je zabeležen u Velikoj sali bečkog Koncerthausa u junu 1958. godine. Album je objavila produkcijska kuća Jugoton po licenci kompanije Ej-Bi-Si Danhil, koja je u SAD zastupala originalne izdavače, kompanije Vestminster i Dojče gramofon.

Među brojnim izdanjima sa snimcima Mocartovog Rekvijema, 'bečki' album nastao u koprodukciji Vestminstera i Dojče gramofona se posebno izdvaja posvećenošću detaljima i popularnošću koju je imao kod publike. Za potrebe snimanja su angažovani u tom trenutku najčuveniji austrijski i američki solisti, a izbor prostora je snimak oplemenio 'prirodnom' reverberacijom sale Koncerthausa. Iako je originalni zapis izrađen u mono tehnologiji, dinamički i tembralni opseg je izuzetno širok, te u zvučnoj slici ima dovoljno prostora za zvuk velikog ansambla. Deonice solista su nešto naglašenije u odnosu na orkestar, što je bila česta pojava na srodnim snimcima iz pedesetih godina, međutim, upravo u segmentima u kojima glas dominira, do izražaja dolazi odjek dvorane i svojevrsna tembralna igra senki koja nastaje kada se rezonujući prostor ispuni zvukom.

Značajno je istaći da je ovaj snimak objavljivan u gotovo svim formatima prisutnim na svetskom diskografskom tržištu u poslednjih pola veka. Nakon originalnog el-pi izdanja koje je distribuirano u Evropi i Sjedinjenim Američkim Državama i postiglo zapažen uspeh uz nekoliko reprinta, zapis se ubrzo pojavio i kao luksuzni boks-set sa dve ploče, detaljnim informacijama o delu i izvođačima na više jezika i dodatim snimcima Mocartovih manjih crkvenih kompozicija. Ova verzija je takođe postala bestseler, pojavljujući se ubrzo i u lokalnim varijantama za japansko, italijansko i jugoslovensko tržište. U Sjedinjenim Američkim Državama su takođe bile prisutne obe verzije snimka, a objavljivali su ih, pored Vestminstera i Ej-Bi-Si rekords, Danhil rekords i drugi. Od sredine devedesetih godina, zapis je dostupan na digitalnim nosačima, zadržavajući kultni status među brojnim interpretacijama Mocartove muzike.

Autor Milan Milojković
Urednica Sanja Kunjadić

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво