Gramofonija – Mocart: Rekvijem u de-molu K 626

Reprodukujemo snimke sa prve ploče iz kompleta posvećenog ovom delu u interpretaciji članova orkestra Bečke državne opere i Bečkog akademskog hora pod upravom Hermana Šerhena. Solisti su Frederik Gatri, bas, Hans Lefler, tenor, Lukrecija Vest, kontralt i Sena Jurinac sopran.

Snimak je zabeležen u Velikoj sali bečkog Koncerthausa u junu 1958. godine. Album je objavila produkcijska kuća Jugoton po licenci kompanije Ej-Bi-Si Danhil, koja je u SAD zastupala originalne izdavače, kompanije Vestminster i Dojče gramofon.

Među brojnim izdanjima sa snimcima Mocartovog Rekvijema, 'bečki' album nastao u koprodukciji Vestminstera i Dojče gramofona se posebno izdvaja posvećenošću detaljima i popularnošću koju je imao kod publike. Za potrebe snimanja su angažovani u tom trenutku najčuveniji austrijski i američki solisti, a izbor prostora je snimak oplemenio 'prirodnom' reverberacijom sale Koncerthausa. Iako je originalni zapis izrađen u mono tehnologiji, dinamički i tembralni opseg je izuzetno širok, te u zvučnoj slici ima dovoljno prostora za zvuk velikog ansambla. Deonice solista su nešto naglašenije u odnosu na orkestar, što je bila česta pojava na srodnim snimcima iz pedesetih godina, međutim, upravo u segmentima u kojima glas dominira, do izražaja dolazi odjek dvorane i svojevrsna tembralna igra senki koja nastaje kada se rezonujući prostor ispuni zvukom.

Značajno je istaći da je ovaj snimak objavljivan u gotovo svim formatima prisutnim na svetskom diskografskom tržištu u poslednjih pola veka. Nakon originalnog el-pi izdanja koje je distribuirano u Evropi i Sjedinjenim Američkim Državama i postiglo zapažen uspeh uz nekoliko reprinta, zapis se ubrzo pojavio i kao luksuzni boks-set sa dve ploče, detaljnim informacijama o delu i izvođačima na više jezika i dodatim snimcima Mocartovih manjih crkvenih kompozicija. Ova verzija je takođe postala bestseler, pojavljujući se ubrzo i u lokalnim varijantama za japansko, italijansko i jugoslovensko tržište. U Sjedinjenim Američkim Državama su takođe bile prisutne obe verzije snimka, a objavljivali su ih, pored Vestminstera i Ej-Bi-Si rekords, Danhil rekords i drugi. Od sredine devedesetih godina, zapis je dostupan na digitalnim nosačima, zadržavajući kultni status među brojnim interpretacijama Mocartove muzike.

Autor Milan Milojković
Urednica Sanja Kunjadić

broj komentara 0 pošalji komentar