Aleksandar Milosavljević: Pozorišne aktuelnosti

U emisiji POZORIŠNE AKTUELNOSTI možete slušati osvrt Aleksandra Milosavljevića na predstavu „M.I.R.A”, čiji koncept, režiju i dizajn scene potpisuje Andraš Urban, a izvedena je u Bitef teatru u Beogradu.

U predstavi M.I.R.A, kojom je Bitef teatar obeležio trideset godina postojanja, Andraš Urban i dramaturškinja Vedrana Božinović pletu naizgled grubo tkanje dramsko-scenske priče sačinjene od istina, poluistina i tračeva o Miri Trailović, ali i laži koje su utkane u samu prirodu teatra. Pri tom, autori nas postepeno izvode iz prošlosti i dovode u sadašnji trenutak, u vreme sve očiglednijeg trijumfa površnosti, teatarskih trivijalnosti, nepodnošljive lakoće scenskog postojanja, komercijalizacije i najprizemnijeg dodvoravanja jeftinom ukusu najšire publike.

Kako nas podseća Aleksandar Milosavljević, rediteljka Mira Trailović, jedan od osnivača i dugogodišnja direktorka Ateljea 212 i BITEF-a, selektorka i umetnička direktorka festivala Teatar nacija u Nansiju, te jedna od najuticajnijih ličnosti svetskog teatra, na trgu koji danas nosi njeno ime, otvorila je Bitef teatar 3. marta 1989. godine. Malo pre toga, bila je oterana iz Ateljea 212, a indikativno zvuči legenda da, sutradan po smeni, nije mogla da uđe u svoju kancelariju na čijim vratima je preko noći zamenjena brava. Sa druge strane, dobila je priliku da vodi tek osnovani Bitef teatar, pozorište koje je zamišljeno kao prostor za afirmaciju široko postavljene ideje „novih pozorišnih tendencija", kako je glasio standardni podnaslov BITEF-a, te da postane promoter estetika, poetika, senzibiliteta i pogleda na teatar kakav jednom godišnje imamo priliku da vidimo na BITEF-u. Nevolja je, međutim, bila u tome što se ovde ni BITEF nije primio, što je od svojih početaka bio dočekan kao strano, nama nepripadajuće tkivo koje golotinjom glumaca i nekonvencionalnošću autora, akterima koji pljuju publiku i gađaju je blatom, razara zdravo tkivo socijalističke i nacionalne kulture. Zato je jasno da se iza naslova M.I.R.A, sada ispisanog u formi svojevrsne šifrovane poruke, zapravo nalazi njeno ime, a rezultat je autentično bitefovska provokacija kakva i priliči senzibilitetu festivala, ma kako taj senzibilitet danas definisali, dakle BITEF-a koji je, između ostalog, na pozornicu domaćeg teatarskog života svojevremeno izveo i samog Urbana. Iako je na prvi pogled posvećena Miri Trailović, predstava zapravo provocira sve koji sebe smatraju delom ovdašnjeg teatarskog života, komentariše Milosavljević.

Čitala Dušica Mijatović.
Urednica emisije Tanja Mijović.

broj komentara 0 pošalji komentar