Na
osnovu šturih zapisa sačuvanih u
Psaltiru
iz Sent Endrjuza, koji je jedini izvor
biografskih podataka vezanih za ovog
autora, možemo saznati da je Džonson bio
škotski sveštenik, rođen oko 1500. godine,
koji je nakon optužbi da je protestantski
jeretik, prebegao u Englesku. Naime,
škotski parlament je već 1525. godine
proglasio prostestantizam za jeres, te
se pretpostavlja da su Džonsonove
kompozicije pisane za katolički obred
nastale između 1520. i 1530. godine. Iako su
ove kompozicije danas sačuvane isključivo
u engleskim izvorima, na osnovu njihovog
stila pretpostavlja se da ih je Džonson
načinio dok je još uvek boravio u
Škotskoj. O njegovom boravku u Engleskoj
sačuvano je još manje podataka - u jednom
manuskriptu iz 16. veka opisan je kao
„mali kanon iz Vindzora", dok je do
danas opstao najverovatnije lažan
podatak da je Džonson bio kapelan Ane
Bolen, zasnovan na činjenici da je
komponovao muziku na jedan tekst koji
je pripisan ovoj engleskoj kraljici.
Iza
ovog autora je ostao relativno mali,
ali raznovrsan opus - u njemu se nalazi
deset moteta na latinskom, pet himni na
engleskom jeziku, četiri svetovne pesme
i šest instrumentalnih konsorta. U
večerašnjoj emisiji predstavićemo
duhovne kompozicije ovog autora i to
trop Laudes Deo za dva glasa, antifon Ave
Dei patris filia za pet glasova, psalm Domine
in virtute tua kao i jedan od prvih pokušaja
da se kompozicije napisane na latinskom
jeziku prevedu na engleski - homofoni
Benedicam Domino, nastao pri kraju vladavine
Henrija VIII.
Urednica
: Ivana Neimarević
Коментари