Muzika 20. veka – Dela Roberta Gerharda

Slušaćete ciklus „Pedrelova pesmarica” i svitu „Pandora”.

Roberto Gerhard je rođen 1896. godine u gradu Valjsu u Taragoni. Njegov otac je bio nemački Švajcarac, a majka iz Alzasa. Na početku karijere uživao je ugled u rodnoj zemlji, gde je smatran najvažnijom kompozitorskom figurom posle Manuela de Falje, sledeći folklorno orijentisan izraz njegovih prethodnika. Bio je učenik Enrikea Granadosa, a dvadestih godina XX veka i Arnolda Šenberga.

Roberto Gerhard bio je poslednji učenik kompozicije Felipea Pedrela – mentora Albeniza, Granadosa i De Falje. Zahvljajući svom učitelju, Gerhard je dobio priliku da na koncertima predstavlja svoja rana dela koja su privukla pažnju melografa Žuana Amadesa koji je uzeo mladog kompozitora za asistenta u svom terenskom radu.

Ciklus Pedrelova pesmarica Gerhard je napisao povodom stogodišnjice od rođenja svog mentora Felipea Pedrela. U ciklus je uvrstio teme Pedrelove nikad izvedene opere Selestina, kao i španske folklorne pesme koje je Pedrel sakupio u svojoj pesmarici, a u kojoj su bili primeri muzičke tradicije iz svih delova Španije. Ciklus je premijerno izveden 1942. godine i postao je jedno od Gerhardovih najprepoznatljivijih dela.

Svita Pandora iz istoimenog baleta komponovana je u jeku Drugog svetskog rata kada se Gerhard nalazio u Kembridžu. Delo je nastalo kao porudžbina baletske trupe Kurta Josa, a premijerno je izvedeno u Kembridžu 1944. godine. Nosilo je snažnu antifašističku poruku i kritiku apsurdnog nasilja koje se sprovodilo pod velom nacionalističkih diktatura.

Uredica Sanja Kunjadić



Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво