Imaginarna edicija

Bruno Latur: Zašto Geja nije božanstvo totaliteta

Polazeći od premise da su se biologija i politika oduvek prožimale i međusobno razmenjivale metafore, Bruno Latur pokušava da otkrije, i pokaže, zašto se „Gaja” (Gaia) – tj. „Gea” ili „Geja” – Džejmsa Lavloka, kako u prirodnim, tako i u društvenim naukama veoma često meša s nekom vrstom „proviđenja”.

Latur u ovom tekstu, zapravo, analizira stavove Tobija Tajrela, profesora na Univerzitetu u Sautemptonu koji se bavi „naukom o zemljinom sistemu", koje je ovaj autor izneo 2013. godine u knjizi On Gaia: A Critical Investigation of the Relationship between Life and Earth. „Malo puta sam čitao takvo 'nekritičko kritičko preispitivanje' bilo koje naučne teorije", kaže Latur. On smatra da u Tajrelovoj knjizi nema čak ni pokušaja da se razume Lavlokova hipoteza i da autor pripisuje Lavloku poziciju koju on nikada nije zastupao, naime, neku vrstu političke teologije koja, navodno, veruje da je Život (s velikim Ž) vladao zemljom u korist svih organizama. Pored toga, Tajrel, prema Laturovom mišljenju, zamenjuje ovu političku teologiju drugom teologijom: neoliberalnom verzijom neodarvinizma, koja je još fantastičnija. Najzad, uprkos izrečenim kritikama, Tajrel na kraju prihvata veći deo onoga za šta su se autori poput Džejmsa Lavloka i Lin Margulis oduvek zalagali: da više ne možemo razlikovati organizme i njihovo okruženje bez povlačenja političkih konsekvenci iz toga.

Laturov tekst, koji će biti na programu do petka, 21. decembra, preuzet je iz časopisa Theory, Culture & Society (tom 34, broj 2-3), štampanog 2017. godine. Članak je s engleskog jezika prevela Dušica Popović.

Urednik: Predrag Šarčević



Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво