Aleksandar Milosavljević: Pozorišne aktuelnosti

U emisiji POZORIŠNE AKTUELNOSTI možete slušati osvrt Aleksandra Milosavljevića na predstave „Welcome”, reditelja Nermina Hamzagića, i „Bordel Balkan” i „Leptir” koje je režirao Andraš Urban, a izvedene su na 58. festivalu Malih i eksperimentalnih scena (MESS), koji je opdržan sredinom oktobra u Sarajevu.

Predstava Welcome, koju je u bosanskohercegovačkoj trupi „Kontakt" režirao Nermin Hamzagić, u fino uspostavljenom kontekstu ukazuje na veze između aktuelne migrantske krize, s jedne, i svojevremene opsade Sarajeva, grada iz kojeg je put belog sveta pošlo mnogo ljudi takođe bežeći od ratnog beznađa, s druge strane. Predstava je bazirana na primeni dokumentarističkog postupka i duboko zaranja u najintimnije sfere svakodnevice izbeglica, otkrivajući njihovu ranjivost i žudnju za bilo kakvom sigurnošću. Međutim, u ovoj multimedijalnoj predstavi nema ničeg patetičnog, premda ona sve vreme lavira na samoj ivici patosa, a činjenica da je njena scena olimpijski bazen, nije izraz ekstravagantnosti, jer je sve što se u bazenu i oko njega događa u svakom trenutku i dramaturški, i rediteljski i glumački opravdano, ocenjuje Aleksandar Milosavljević.

Dve predstave Andraša Urbana – Leptir (prema tekstu Aleksandra Radunovića i u produkciji Kraljevskog pozorišta „Zetski dom" sa Cetinja) i Bordel Balkan (prema tekstu Jetona Naziraja i u produkciji prištinskog Teatra „Kombëtar") – poklapaju se sa repertoraskom koncepcijom ovogodišnjeg BITEF-a, ukazujući na obezduhovljenost sveta koji je ostao bez ljudi. U obe predstave Urban sprovodi preciznu umetničku analizu verovatno najbolnije tačke u kojoj se slamaju svi pokušaji uvođenja civilizovanih normi na prostorima Balkana, a ona je određena zloupotrebom mita i perverznim uživanjem u pothranjivanju mitske svesti.

„U crnogorskoj predstavi reditelj raslojava tamošnju aktuelnu društvenu stvarnost i, na tragu Radunovićeve drame, pokazuje svu trulež i licemerje na kojima počiva crnogorska porodica, razume se kao temelj društva, dok je prištinskoj publici ponudio sebi svojstvenu žestoko zaoštrenu sliku naličja kosovske svakodnevice. Za nas iz Srbije svakako je zanimljivo što je ta slika sagledana iz albanskog ugla, no još je interesantnije to što se ova slika zapravo nimalo ne razlikuje od ovdašnje. I jedna i druga počivaju na manipulacijama, lažnim mitovima i plasiranju falsifikovanih informacija, održavanju visokih tenzija. No, ponajpre im je zajedničko to što već pomenuta Urbanova rediteljska poetika, zasnovana na efektnom kombinovanju scensko-muzičkih postupaka koji na pozornici grade usijanu atmosferu, nanovo dokazuje da je u savremenom teatru, kada ga prave vrhunski majstori, moguće rušiti pravila", komentariše Milosavljević.

Urednica emisije Tanja Mijović.

broj komentara 0 pošalji komentar