Gramofonija – Interpretacije Ani Fišer

Reprodukujemo album sa snimcima kompozicija Georga Fridriha Hendla, Ludviga van Betovena, Frederika Šopena i Roberta Šumana u interpretaciji pijanistkinje Ani Fišer, koji je objavila produkcijska kuća Melodija 1968. godine.

Čuvena mađarska pijanistkinja Ani Fišer, bila je, između ostalog, poznata i po svom nepoverenju u snimateljsku tehnologiju, kao i po tome što je sa velikom obazrivošću pristupala snimljenom materijalu, čvrsto zastupajući stav da interpretacija mora biti proces koji traje i koji ne bi nikada trebalo da bude fiksiran, kao što je to slučaj sa muzikom na nosačima zvuka. Iako je imala veoma razgranatu karijeru, ploče sa njenom muzikom su retke i uglavnom nastale kao dokumenti sa koncertnih izvođenja. Imajući u vidu da je bila veoma popularna, svi vodeći svetski izdavači su objavili bar jedan album sa njenim tumačenjima, kao ekskluzivno izdanje, bez obzira na repertoar i vrstu dela, znajući da će svaki njen snimak pobuditi veliko interesovanje. To je slučaj i sa albumom koji večeras emitujemo, a koji je jedan od ukupno dve ploče koje je objavila u SSSR-u. Uprkos tome što je reč o snimcima veoma poznatih dela, uz kratke komade tipične za biseve tog vremena, ovaj album je objavljivan čak sedam puta i to premijerno još 1960. godine, dok je poslednji vinil predstavljen 1985, pod svim sovjetskim etiketama kao što su Aprelevski zavod, Melodija, VSG i drugi. Snimci su zabeleženi 1951. i 1955. godine, a realizovala ih je ekipa Svesaveznog radija SSSR-a.

Ani Fišer je u diskografskom svetu danas najčuvenija po svojoj neobičnoj studijskoj avanturi koju je poduzela 1977. godine i koja je trajala gotovo sve do njene smrti osamnaest godina kasnije. Naime, Fišerova je tada ipak odlučila da se posveti snimanju i to svih Betovenovih klavirskih sonata, koje je moralo da bude realizovano prema njenim strogim instrukcijama. Imajući u vidu posvećenost detaljima i previsokim zahtevima za tehnologiju tog vremena, proces beleženja nikad nije završen, već je prekinut 1992. godine zbog zdravstvenih razloga, a Ani Fišer nije dozvolila da snimci budu objavljeni. Tek nekoliko godina nakon njene smrti su ovi zapisi predstavljeni javnosti na digitalnim nosačima i otkriven je jedinstven zvučni materijal besprekornog kvaliteta koji svedoči o jednom od najdužih i najpažljivije realizovanih snimaka u istoriji diskografije.

Autor Milan Milojković
Urednica Sanja Kunjadić

broj komentara 0 pošalji komentar