Aleksandar Milosavljević: Pozorišne aktuelnosti

U emisiji POZORIŠNE AKTUELNOSTI možete slušati osvrt Aleksandra Milosavljevića na dve predstave izvedene na 52. BITEF-u: prvo će biti reči o komadu Luiđija Pirandela „Šest lica traži pisca” u režiji i adaptaciji Olivera Frljića i izvođenju Satiričkog kazališta „Kerempuh” iz Zagreba, a potom o predstavi „NO43 Prljavština” Teatra „NO99” iz Talina.

Oliver Frljić od samog početka predstave Šest lica traži pisca daje gledaocima do znanja da se nalaze na probi novog komada koji se prprema u zagrebačkom „Kerempuhu". Kao što je poznato iz Pirandelove komedije, šest likova pokušava da nađe pisca drame u kojoj će oni biti otelovljeni na pozornici. U kolopletu osmišljenih karaktera i sukoba, Frljić prepliće nekoliko igara: na jednoj strani je igra koja se uspostavlja između dve epohe - Pirandelove i naše, dva vremena u kojima reditelj prepoznaje sličnosti i između kojih uspostavlja paralele, a na drugoj je igra teatra u teatru koju Frljić, kao i u svojoj nemačkoj predstavi Gorki - Alternativa za Nemačku, koristi da bi nas istovremeno pažljivo uvlačio u priču, kao i da bi nam omogućio uspostavljanje gotovo brehtovske distance koja gledaoce ipak ne ostavlja u pasivnom stanju. Reč je o predstavi koja nemilosrdno napada konformizam savremenog čoveka, ali i nesposobnost demokratije da se adekvatno suoči sa onim što je očigledno iznutra izjeda - razgoropađena radikalna desnica, koja ne samo da nagriza njenu supstancu nego teži i da je potpuno ukine, komentariše Aleksandar Milosavljević.

* * *

Teatar „NO99", prvo estonsko pozorište koje se pojavilo na BITEF-u, predstavio je svoju produkciju NO43 Prljavština - delo fascinatno po energiji svojih aktera i scenskim slikama koje autori i glumci generišu u krajnje svedenoj atmosferi i uz pomoć oskudnih pozorišnih sredstava. Međutim, predstavi nedostaje inventivnost na planu dramaturških pa i rediteljskih rešenja; naime, ovo delo je scenski prikaz svojevrsnog putovanja kroz povest čovečanstva - od apsolutnog odsustva sposobnosti komuniciranja između ljudi, preko buđenja seksualnosti, rađanja rituala, konstituisanja religiozne svesti koja neće pospešiti sistem komuniciranja (ni između ljudi, a ni između čoveka i Boga, ili čoveka i sveta), do apokaliptičnog završetka u kojem neće biti ničeg zastrašujućeg, budući da se ljudskost pretapa u animalno i nastavlja da egzistira ali na drugačiji način. Ipak, dobro je i na festivalu kakav je BITEF, demonstrirati poznatu istinu da svaki naraštaj ima pravo da otkriva i ono što je već otkriveno, jer u to postignuće ulaže svoju nevinost (katkad i naivnost), ali i vlastiti senzibilitet i pogled na svet, što njihovom otkriću obezbeđuje istinsku autentičnost, ocenjuje Milosavljević, a takođe nije loše ni da gledaoci, posebno mlađi, dobiju priliku da vide i predstave kao što je ova, te da u eri raznovrsnih formi sofisticiranog pozorišta, neretko opterećenog tehnologijom, steknu iskustvo i sa fizičkim teatrom.

Urednica emisije Tanja Mijović.

Коментари

Re: Knjiga
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Re: Steta
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Re: Ко би свијету угодио
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Knjiga
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Komentar
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи