Vek harmonike – Album „Dah” Miloša Katanića (1. deo)

Dve emisije (7. i 14. oktobra) posvetićemo debitantskom albumu „Dah” Miloša Katanića, koji je u septembru ove godine objavila kuća Kompozers Konkordans.

Miloš Katanić je rođen u Kragujevcu 1991. godine. Master akademske studije završio je na univerzitetu „Anton Brukner" u Lincu, a trenutno je na specijalističkim studijama na Univerzitetu muzičkih i izvođačkih umetnosti u Gracu, u klasi profesora Janea Retijea.

Od samog početka bavljenja muzikom, talenat ovog mladog akordeoniste je došao do izražaja, što mu je na takmičenjima donosilo najviše nagrade, među kojima su i prva mesta na prestižnim takmičenjima u Kastelfidardu i Austriji. Miloš Katanić je sarađivao na mnogim projektima, kao solista ili sa kamernim ansamblima, a izdvaja se koncertna aktivnost sa Kokoro duom. Osim toga, radio je i sa najpriznatijim umetnicima na harmonici, među kojima su Jurij Šiškin, Mika Veirinen, Elzbet Mozer i drugi.

Poslednjih deset godina aktivan je na koncertnim podijumima u Srbiji, Austriji, Hrvatskoj, Češkoj, Italiji, Nemačkoj, Portugalu i Ukrajini. Miloš Katanić dobitnik je stipendije „Edit Reban" za 2016. godinu koju dodeljuje univerzitet „Anton Brukner".

U poslednje vreme, u fokusu ovog mladog umetnika je savremena muzika na harmonici te sarađuje sa velikim brojem kompozitora koji pišu dela namenjena njemu. Kao rezlutat takvog pristupa, nastao je album Dah, sa jedanaest novih kompozicija za harmoniku, napisanih u žanru savremene i minimalističke muzike.

U prvoj emisiji slušaćete ostvarenja za solo harmoniku pod nazivom Riblja večernja pesma Roberta Morana i Vreme je lice na vodi, koje je 2018. godine komponovao brazilski autor Velington Eleuterio Alves. Sledi ostvarenje Ivana Božičevića: Munpajper (Moonpiper) - gajdaški ples za orgulje. Ovo delo iz 2015. godine nastalo je po porudžbini Američkog udruženja orguljaša. Autor je bio inspirisan Storačeovom muzikom, kao i srpskom gajdaškom tradicijom, naročito onom koja obiluje nepravilnim ritmovima. Prema rečima Božičevića, „tekstura kompozicije oslanja se na tradiciju romantičarske tokate sa perpetuum mobile šesnaestinskim pokretom, dok oblikovanjem forme dominira redukcionističko-minimalistička procedura."

Potom ćete čuti kompoziciju Revidirani ostatak američkog kompozitora i gitariste Džina Prickera.

Na poziv Katanića da napiše komad za harmoniku i gudače, Picker je odlučio da preradi nikad izvedenu kompoziciju Ostatak, prvobitno napisanu za violinu, violončelo, klavir i udaraljke. U ovoj dvostavačnoj kompoziciji, prvi stav u kojem dominiraju ritam i melodija, kontrastira drugom stavu, čežnjive atmosfere, izraženog klasterskog zvuka.

Na kraju ćete čuti Moderan ljubavni valcer Filipa Glasa i Roberta Morana. Skup instrumentalnih varijacija Moran je započeo da piše još 1978. na osnovu Glasove klavirske varijacije, a ova koju emitujemo večeras napisana je 2017. godine. Koautor je zadržao Glasov pristup tretmanu muzičkih parametara - harmonije i tempa, a muzički tok je u skladu sa minimalističkim procesom i melodijskim formulama koje karakterišu Glasovo stvaralaštvo.

Urednica emisije Marija Vuković

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво