Stereorama – Džez panorama

Kako više volite: Sara Von i drugi

Sara Lois Sesi Von, rođena je 1924. godine u Njuarku, a preminula 1990. godine u Los Anđelesu. Nadimak Božanska Sara zavredela je svojim do danas neponovljivim glasom. Ona je jedna od retkih pevačica koja nije potekla iz muzičke porodice. Njena nadarenost za muziku otkrivena je rano, pa je već u desetoj godini svirala klavir, u dvanaestoj orgulje, a bila je i član crkvenog hora. Pevačku karijeru je započela pobedom u Apolo tetaru na konkursu amatera pevača 1942. godine, posle čega su joj vrata u džezu bila širom otvorena. Čuvši je, Bili Ekstajn (u ono vreme pevač u orkestru Erla Hajnsa) zamolio je Hajnsa da je uzme kao drugog pijanistu i pevača, da bi je potom Ekstajn angažovao kao pevačicu u svom orkestru koji je oformio godinu dana kasnije. Nastupajući sa Ekstajnovim orkestrom Sara Von se sreće sa modernijim shvatanjima u muzici koje su zastupali Čarli Parker i Dizi Gilespi. Kao slobodni umetnik pisala je pesme, svirala klavir, pevala po klubovima, nastupila u Karnegi Holu 1946. godine. Sa Majlsom Dejvisom snimala je 1950, a nešto kasnije sa Klifordom Braunom, Kenonbolom Ederlijem, Herbijem Menom i nekim članovima orkestra Kaunta Bejsija. Njena zvezda je u usponu, nastupa na džez festivalima (u Antibu 1963, na Montrejskom, itd), prate je Oskar Piterson, Džo Pes, Zut Sims, Frenk Foster i mnogi drugi muzičari. Često je nastupala u postavkama trija: klavir-bas-bubnjevi. Pevala je u Beloj kući 1965, snimala albume i nastupala na televiziji. U našoj zemlji je gostovala 12. novembra 1969. godine, na koncertu u Domu omladine u Beogradu. Koncert je, nažalost, održan na ivici skandala, jer je ozvučenje bilo toliko loše, da je Sara Von htela da odustane od nastupa, ali je na zahtev publike pristala da peva bez ozvučenja.

Sara Von raspolaže odličnom tehnikom pevanja, a zahvaljujući širokom registru, savršenoj kontroli glasa i lepoti tembra, bez obzira da li peva grleno ili sa nazalnim vibratom. Ona lepo zvuči i kada peva balade, romanse, ali i džez standarde sa skatiranjem uz izvanredan osećaj za sving. Taj ritmički osećaj bibapa je ponela iz orkestra Bilija Ekstajna, a po značaju za džez, kao pevačica, ona je odmah uz Elu Ficdžerald, ako ne i ravnopravna sa njom.

U emisiji ćemo predstaviti Saru Von sa nekoliko džez standarda, koje ćemo čuti i u verzijama Ele Ficdžerald, Stejsi Kent, Eve Kornelijus, Dajne Vošington, Džordža Širinga i Dajane Krol.

Autor: Jadran Erčić

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво