Aleksandar Milosavljević: Pozorišne aktuelnosti

U emisiji POZORIŠNE AKTUELNOSTI možete slušati osvrt Aleksandra Milosavljevića na knjigu Zorice Jevremović „Tišine, Pomrlice”, koju je prošle godine objavio Centar za medije „Ranko Munitić” iz Beograda.

Centralna tačka knjige Tišine, Pomrlice Zorice Jevremović, dramaturškinje, spisateljice, pozorišne i video rediteljke te intermedijalne teoretičarke, zapravo je njena drama Pomrlice, autorkino subjektivno poetsko svedočanstvo o životnim i umetničkim biografijama tri žene - Mile Gojsalić, Eleonore Bruk i Umihane Čuvidine. Svaka od junakinja ovog dramskog komada pripada drugom vremenu i drugačijem društvenom kontekstu, ali u sva tri slučaja uočavamo najmanje dve tačke koje povezuju ove tri životne (i poetske) sudbine. Prva je sadržana u činjenici da su sve junakinje paradigmatični primeri žene kao večite žrtve povesti, dok je druga tačka određena evidentnom ali i eksplicitno potvrđenom izjavom same spisateljice da su životopisi njenih junakinja „više moja prava biografija no podaci o meni u matičnim knjigama, bibliografijama, knjigama, na internetu".

Zorica Jevremović je s mnogo valjanih razloga, a na tragu vlastitog pogleda na najširi kontekst u kojem umetničko delo ne samo nastaje nego i funkcioniše, u svoju knjigu uvrstila i poglavlje pod naslovom „Recepcija/Autorefleksija", kao i autopetičku i, takođe, autoreflektivnu belešku „Svakih dvadesetak minuta prolazi Anđeo" te pesmu Radmile Lazić „Kriva sam". Kako komentariše Aleksandar Milosavljević, o samoj drami Pomrlice teško je pisati upravo stoga što je spisateljica svesno i do bola iskreno ogolila sebe, svoje motive, razloge, pa i svoj literarno-dramaturški prosede. Višestruko je indikativna i činjenica da je četvrti čin prezentovan u formi pesme, što ne samo da „ogoljuje" autorkinu poziciju i referiše na onu vrstu poezije koja kao da izvire iz pesnikinje duše, iz sfere iracionalnog, iz unutrašnjih dubina umetničinog bića u kojima se prepliću svesno i nesvesno, nego i u višekrakom luku povezuje - gotovo po matematičkoj shemi - pojedine činove ove drame, stvarajući na taj način čvrstu poetsku strukturu dramskog komada.

Urednica emisije Tanja Mijović.

Коментари

Prodajem
Ако пронађете ову новчаницу одмах идите код нумизматичара
C.T. Toraksa
Поштујте правила пре давања крви на анализу
Adaptacija
„Буђење пацова“ – ново рухо филмског класика Живојина Павловића
slobodan izbor ishrane
Главни град Финске избацује месо како би заштитили климу, осим у ретким изузецима
Prijava za kviz Slagalica
Пријавите се