Muzika viva

Međunarodni Rostrum kompozitora u Budimpešti 2018

U završnoj emisiji ciklusa, u kojem predstavljamo dela izvedena na radijskom festivalu koji je ove godine održan u Budimpešti, čućete ostvarenja Lorana Dirija, Mine Leinonen, Adelia Faizulina, Aleksa Tarnera i Marijusa Baranauskasa koji su predstavljali selekcije Velike Britanije, Rusije, Australije i Litvanije.

Delo Grids for Greed Lorana Dirija, francuskog autora koji živi i stvara u Velikoj Britaniji, inspirisano je slikama Gerharda Rihtera koje su ispunjene moćnim, usmerenim izlivima boja, ivicama koje su zamagljene, kao da je nekakav „zvučni talas uznemirio njihovu površinu", kaže Diri. Sama muzička partitura obiluje intenzitetom, te minimalnim, ali i ne minimalističkim tretmanom materijala, uz korišćenje vokabulara savremene zapadne akademske muzike.

Kompozicija ID Aleksa Tarnera, australijskog kompozitora rođenog 1995. godine, inspirisana je korišćenjem petlje, odnosno lupa iz elektronske i kompjuterske muzike transponovanim u medij instrumentalnog, akustičkog ansambla. Tarner to postiže bez većeg napora, budući da je njegovo iskustvo primarno vezano za digitalnu tehnologiju i kompjutersku sintezu zvuka.

Delo Šurali i Arba" za glas i instrumentalni ansambl mlade ruske autorke Adelije Faizuline bavi se tatarskom legendom o šumskom čudovištu Šuraliju koje može da se pretvori u mnoge oblike, a onaj ko mu je prijatelj može da nauči tajne magije. Arba je pak, azijska kočija u koju se najčešće zaprežu bivoli kako bi se prenosio težak teret. Faizulina je svoj prikaz zaprege obogatila upotrebom folklorne pesme i slikom zaigranih šumskih životinja.

Kompozicija Karne odnosno Gavran finske autorke Mine Leinonen, inspirisana je gavranom kao simbolom čije konotacije variraju od kulture do kulture - od donosioca svetla i spoznaje, preko šamaanističkog duhovnog vodiča i totemske životnje, do mračnog, zlokobnog vesnika smrti. Reč za gavran na finskom ima sličnu etimološku osnovu kao i reč za koru drveta, te je Mina Leinonen odlučila da u svom delu istražuje sve zvučne mogućnosti drvenih duvačkih instrumenata.

Delta Kefeja, kompozicija iz pera litvanskog autora Marijusa Baranauskasa, bavi se sazvežeđem Kefeja, u kojem se nalaze takozvane promenljive zvezde. Različiti fizički parametri ovih nebeskih tela su transformisani u boju, ritam i druge formalne elemente kompozicije. Delo Delta Kefeja napisano je za ozvučno violončelo i tam tam i odlukuje ga misteriozna i melanholična atmosfera.

Urednica Ksenija Stevanović

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво