Aleksandar Milosavljević: Pozorišne aktuelnosti

U emisiji POZORIŠNE AKTUELNOSTI možete slušati osvrt Aleksandra Milosavljevića na predstavu „Zašto je poludeo gospodin R?” koju je, prema motivima istoimenog filma Rajnera Vernera Fasbindera i Mihaela Fenglera, režirao Bobo Jelčić u Jugoslovenskom dramskom pozorištu u Beogradu.

U filmu Zašto je poludeo gospodin R? Fasbinder i Fengler su se bavili posledicama privrednog buma Zapadne Nemačke sredinom pedesetih godina dvadesetog veka. Glavni junak je uzoran nemački građanin i savestan službenik koji predano radi i mašta o zasluženom unapređenju, ali zahvaljujući opštem društvenom ambijentu sve više gubi sposobnost da komunicira sa svojim okruženjem. Međutim, kada unapređenje izostane, Gospodin R će frustriran neuspehom pobiti svoju porodicu i na kaju počiniti samoubistvo. Danas, bezmalo pola veka posle Fasbinderovog i Fenglerovog filma, Bobo Jelčić, reditelj iz Zagreba, vraća se u Jugoslovenskom dramskom pozorištu ovoj temi, ali je kontekstualizuje na posve drugačiji način. Naime, junak je delimično izmešten u ovo današnje, taranziciono društvo u kojem se i te kako zapaža naizgled nerazumno ponašanje ljudi-mašina koji poput automata obavljaju svoje radne zadatke, prividno ispunjavajući svoju socijalnu funkciju svedenu na proklamovane potrebe društva. Jelčićev Gopodin R je zatočenik života koji, nalik svom filmskom prethodniku, živi kao robot - isključivo je usredsređen na posao u kancelariji, gde praktično realizuje kompletan vlastiti život; fokusiran je na ispunjavanje konkretnih poslovnih zadataka, a sa ženom i detetom razgovara samo formalno.

Kako piše Aleksandar Milosavljević, mi ne znamo pouzdano gde i kada se dešava glavni tok radnje ove predstave: u Nemačkoj na prelazu iz šezdesetih u sedamdesete godine prošlog veka, ili u nekoj od današnjih tranzicionih država postjugoslovenske ere, ali smo u oba slučaja svedoci istovetnog procesa rastakanja unutrašnjeg univerzuma glavnog junaka, njegove dezorijentisanosti, raspada sistema vrednosti. Postupak teatralizacije Jelčiću otvara prostor i za iskazivanje naročite vrste duhovitosti, no ona ovde, vazda odmerena, neće - na crti danas prinudne komercijalizacije bezmalo svakog pozorišnog sadržaja - biti ustupak gledaocu, nego postaje zamajac specifičnog glumačkog razigravanja. Zašto je poludeo gospodin R? je odlična i uzbudljiva predstava koja na samom kraju izrazito sumorne pozorišne sezone, u kojoj je ovdašnji teatar mahom smalaksavao, provocira nadu da za naše pozorište ipak ima budućnosti.

Urednica emisije Tanja Mijović.

broj komentara 0 pošalji komentar