Ogledi

Vladislava Gordić Petković: Tematizacija rata u romanima Lasla Vegela

U emisiji OGLEDI u četvrtak i petak možete slušati tekst Vladislave Gordić Petković „Tematizacija rata u romanima Lasla Vegela”.

Vladislava Gordić Petković analizira romane Lasla Vegela u kontekstu njima srodnih dela, sa svešću da ovaj romansijer, dramatičar, esejista, kolumnista i putopisac opsesiju ratom deli sa brojnim piscima iz nekadašnje Jugoslavije, i sa osećajem da se ne mogu ignorisati formalna i poetička srodstva ovih romana sa delima kako prethodnika, poput Aleksandra Tišme i Antonija Isakovića, tako i savremenih pisaca iz Srbije i regiona kao što su Slobodan Šnajder, Filip David, Đorđe Lebović i Reli Alfandari, ponajviše iz perspektive upravo „graničnih situacija" koje propituju spremnost pojedinca da se odbrani od zla i iskušenja. Autorka posebnu pažnju posvećuje romanima Neoplanta ili Obećana zemlja i Balkanska lepotica ili Šlemilovo kopile, zastupajući tezu da Vegel u predstavljanju oružanih sukoba i potresa koji su oblikovali turbulentnu istoriju Novog Sada ne vidi samo način da suoči dva nacionalna identiteta i dve kulture, mađarsku i srpsku, nego i da napiše svojevrsnu hroniku mentaliteta čiji učinci i uticaji nadilaze pojedinačan zaplet i postavljenu temu. Posmatrajući rat kao zaoštrenu situaciju koja stavlja na probu veru, snagu i hrabrost, Vegel i iz istorijskog događaja i iz njegove fikcionalizacije (i iz realiteta i iz iluzije) stvara mogućnost da se dotaknu i povežu umetnička obrada i etička kontemplacija: U svojim delima, bilo da govori o pozicioniranju i samoodređenju pojedinca u ratu, mirnodopskim političkim ili čak i erotskim intrigama, klopkama i ucenama, Vegel se ponajviše bavi onim zamršenim, kritičnim i po život opasnim stanjima i situacijama u kojima moralni osećaj pojedinca može jedino da se upravlja prema okolnostima, koliko god one bile neočekivane, nelogične, apsurdne, piše Vladislava Gordić Petković.

Čita Marica Milčanović.
Urednica ciklusa Tanja Mijović.

broj komentara 0 pošalji komentar