четвртак, 07. јун 2018, 21:10
Muzika viva - 65. Međunarodni Rostrum 2018
Dela Helen Grajm, Čen-Hui Džen, Line Sumere i Aline Podzorove koje su predstavljale Englesku, Tajvan, Estoniju i Rusiju.
Delo Dva platna Džoun Erdli: Katerlajn u zimu škotske autorke Helen Grajm je inspirisano slikama Džoun Erdli, britanske slikarke koja je poslednje godine svog kratkog života provela u malom ribarskom mestu Katerlajn na severoistočnim obalama Škotske. Tamo je slikala pejzaže koji plene svojim neulepšanim, a istovremeno lirskim pogledom. Pored toga, Džoun Erdli je isto mesto slikala tokom cele godine i tokom različitih doba dana, što je inspiralo Helen Grajm da ove slike prevede u muzički materijal koristeći fraze iz lokalnih posleničkih pesama. Naime, Grajm polako razvija muzičku strukturu upotrebljavajući isti materijal u različitim registrima, ritmičkim varijantama i orkestraciji, reflektujući ovim varijacionim principom i slikarski postupak Erdlijeve.
Orkestarsko
delo Drugo nebo mlade ruske
autorke Aline Podzorove inspirisano
je Knjigom Otkrivenja
iz Novog
Zaveta, odnosno
eshatološkim očekivanjima od kraja sveta
i vizijom nebeskog kraljevstva. Pored
toga Podzorova citira i da je inspirisana
drvorezima Albrehta Direra koji prikazuju
teme
apokalipse, odnosno delima koja se bave
ovom temom u ruskoj kulturi od Gogolja
do Andreja Tarkovskog. U osnovi Podzorova
pokušava da dočara senzaciju „svetla"
koje dolazi da zameni osećaj tame,
povezujući ovaj trenutak u istoriji sa
mračnim dobom. U orkestru ona uspeva,
velikim rafinmanom za 29. godišnju
kompozitorku, da pokaže gotovo fizičku
emanaciju svetla u orkestarskoj teksturi. To ostavlja utisak grandioznog gesta, a
njen izbor Adađa kao tempa i konceptualnog
okvira daje muzici svečani i transcendentni
karakter.
Ovo je vrlo sigurno delo za
autorku koja se smatra jednim od najboljih
predstavnika savremene muzike u Rusiji
i čija je opera Apne
postavljena u muzičkom teatru
Stanislavski-Nemirovič-Dančenko u
Mosvki 2017. godine.
Kompozicija Until after twilight tajvanske autorke Čen-Hui Džen zabeležna je u Parizu, a izveo ju je ansambl „20 dans le noir" uz flautistu Šao-Vei Čua. Pred slušaocima je živo mikrotonalno tkanje sastavljeno od interakcija među muzičarima, sa vrlo zanimljivim kombinacijama zvukova.
Conatus Line Sumere je ušlo među preporučena dela u kategoriji autora do 30. godina. Za potrebe nastanka ovog dela napravljen je sistem od 16 zvučnika, specijalno za prostor crkve Svetog Nikole u Talinu, u okviru festivala „Estonian Music Days" 2018. godine čija je tema bila „Sakralno". Latinska reč conatus označava implus, borbu, napor, rast i tenziju. Ono označava instinktivnu želju za životom i povezuje se sa metafizičkim teorijma pokreta i inercije. Lina Sumera - koja se pored komponovanja bavi i dizajnom zvuka za film i pozorište, te u svojim delima najčešće kombinuje elektroniku sa akustičnim instrumentima - stvorila je meditativno, akuzmatičko delo u kojem modeluje akustiku prostora uz pomoć impulsa sa zvučnika.
Urednica Ksenija Stevanović
Коментари