Muzika viva - 65. Međunarodni Rostrum 2018

Dela Helen Grajm, Čen-Hui Džen, Line Sumere i Aline Podzorove koje su predstavljale Englesku, Tajvan, Estoniju i Rusiju.

Delo Dva platna Džoun Erdli: Katerlajn u zimu škotske autorke Helen Grajm je inspirisano slikama Džoun Erdli, britanske slikarke koja je poslednje godine svog kratkog života provela u malom ribarskom mestu Katerlajn na severoistočnim obalama Škotske. Tamo je slikala pejzaže koji plene svojim neulepšanim, a istovremeno lirskim pogledom. Pored toga, Džoun Erdli je isto mesto slikala tokom cele godine i tokom različitih doba dana, što je inspiralo Helen Grajm da ove slike prevede u muzički materijal koristeći fraze iz lokalnih posleničkih pesama. Naime, Grajm polako razvija muzičku strukturu upotrebljavajući isti materijal u različitim registrima, ritmičkim varijantama i orkestraciji, reflektujući ovim varijacionim principom i slikarski postupak Erdlijeve.

Orkestarsko delo Drugo nebo mlade ruske autorke Aline Podzorove inspirisano je Knjigom Otkrivenja iz Novog Zaveta, odnosno eshatološkim očekivanjima od kraja sveta i vizijom nebeskog kraljevstva. Pored toga Podzorova citira i da je inspirisana drvorezima Albrehta Direra koji prikazuju teme apokalipse, odnosno delima koja se bave ovom temom u ruskoj kulturi od Gogolja do Andreja Tarkovskog. U osnovi Podzorova pokušava da dočara senzaciju „svetla" koje dolazi da zameni osećaj tame, povezujući ovaj trenutak u istoriji sa mračnim dobom. U orkestru ona uspeva, velikim rafinmanom za 29. godišnju kompozitorku, da pokaže gotovo fizičku emanaciju svetla u orkestarskoj teksturi. To ostavlja utisak grandioznog gesta, a njen izbor Adađa kao tempa i konceptualnog okvira daje muzici svečani i transcendentni karakter.
Ovo je vrlo sigurno delo za autorku koja se smatra jednim od najboljih predstavnika savremene muzike u Rusiji i čija je opera Apne postavljena u muzičkom teatru Stanislavski-Nemirovič-Dančenko u Mosvki 2017. godine. 

Kompozicija Until after twilight tajvanske autorke Čen-Hui Džen zabeležna je u Parizu, a izveo ju je ansambl „20 dans le noir" uz flautistu Šao-Vei Čua. Pred slušaocima je živo mikrotonalno tkanje sastavljeno od interakcija među muzičarima, sa vrlo zanimljivim kombinacijama zvukova.

Conatus Line Sumere je ušlo među preporučena dela u kategoriji autora do 30. godina. Za potrebe nastanka ovog dela napravljen je sistem od 16 zvučnika, specijalno za prostor crkve Svetog Nikole u Talinu, u okviru festivala „Estonian Music Days" 2018. godine čija je tema bila „Sakralno". Latinska reč conatus označava implus, borbu, napor, rast i tenziju. Ono označava instinktivnu želju za životom i povezuje se sa metafizičkim teorijma pokreta i inercije. Lina Sumera - koja se pored komponovanja bavi i dizajnom zvuka za film i pozorište, te u svojim delima najčešće kombinuje elektroniku sa akustičnim instrumentima - stvorila je meditativno, akuzmatičko delo u kojem modeluje akustiku prostora uz pomoć impulsa sa zvučnika.

Urednica Ksenija Stevanović

broj komentara 0 pošalji komentar