Umetnost interpretacije – Mstislav Rostropovič u ulozi dirigenta

Čućete kako ovaj umetnik tumači Simfonije Sergeja Prokofjeva zajedno sa Nacionalnim orkestrom Francuskog radija.

Iako je Rostropovič pre svega poznat kao jedan od najvažnijih violončelista proteklog veka, on je tokom svoje karijere bio i uspešan dirigent. Rođen u Bakuu 1927. godine u uglednoj muzičkoj porodici, obrazovanje je stekao na Moskovskom konzervatorijumu. Prvi koncert održao je 1940. godine, a do 1951. pobedio je na brojnim takmičenjima. Od 1956, Rostropovič je započeo da svira i izvan granica Sovejtskog Saveza, uspostavivši se kao jedan od najvažnijih solista svoje generacije. U to doba za njega su pisali Šostakovič, Hačaturijan, Kabalevski, ali i Britn i Bernstajn. Ukupan broj kompozicija koje su mu posvećene je čak 170. Godine 1961. Rostropovič je debitovao kao dirigent, a na ovom planu izdvaja se 17 sezona koje je proveo kao šef-dirignet Nacionalnog simfonijskog orkestra iz Vašingtona. Tokom dirigentske karijere izvodio je pre svega muziku XX veka predstavivši gotovo šezdeset premijera, kao i jedan broj operskih dela.

Ipak mišljenja o Rostropoviču kao dirigentu nisu uvek pozitivna. Kritičari pre svega ističu njegovu tehničku manjkavost, koja mu nije uvek dopuštala da iskaže sve ono što oseća i vidi u delu, te često njegove interpretacije „zvuče sporije" od izvođenja njegovih savremenika. U neku ruku, ono što mu se zameralo je njegovo insistiranje na intenzitetu i ekspresivnosti, čak i preteranoj emotivnosti, koja je često stajala na putu preciznom rukovođenju. U vezi sa simfonijama Prokofjeva, kritička oštrica je bila često nepopustljiva, a za Prvu „klasičnu" simfoniju, koju ćemo čuti u ovoj emisiji, rečeno je da je previše „mišićava" i bez suptilnosti za razliku od verzija Nemea Jervija ili Genadija Roždestvenskog.

Za Petu simfoniju u Des duru opus 100 Sergeja Prokofjeva, kritičari se slažu da je najuspelija interpretacija Prokofjeva koju je Rostropovič predstavio na setu objavljenom za kuću Erato 80-ih godina. Dramaturgija dela je izuzetno dobro oblikovana, momenti groteske akcentovani, ali i lirski trenuci koje je Rostropovič voleo.

Urednica emisije: Ksenija Stevanović

broj komentara 0 pošalji komentar