Aleksandar Milosavljević: Pozorišne aktuelnosti

U emisiji POZORIŠNE AKTUELNOSTI možete slušati osvrt Aleksandra Milosavljevića na predstavu „Mala mađarska pornografija”, zasnovanu na prozi Petera Estehazija, koju je u Novosadskom pozorištu/Újvidéki Színház -u režirao Nikita Milivojević.

Predstava Mala mađarska pornografija zasnovana je na Ispravljenom izdanju, neobičnoj knjizi Petera Estehazija, delu koje je ovaj slavni mađarski spisatelj napisao kao svojevrsni nastavak Harmonije celestis, gde je opisao povest vlastetilnske porodice Esterhazi koja ostavila duboke tragove i u Mađarskoj i u Evropi. Peter Esterhazi ovu porodičnu istoriju posvećuje očevima u svojoj familiji. Otuda je njegova hronika, između ostalog, svojevrsna povest očeva, a poseban akcenat spisatelj će staviti na ulogu svog oca, poslednjeg barona u porodici Esterhazi. Po okončanju Drugog svetskog rata i dolasku na vlast komunista, Peterov otac ne samo da gubi titulu i kompletno, ogromno imanje, nego je i prinuđen da se bavi fizičkim radom da bi obezbedio egzistenciju porodici. U takvim okolnostima mali Peter, budući slavni pisac, oca doživljava kao heroja dostojanstvenog otpora novim vlastima i počinje sistematično da gradi odnos divljenja prema njemu. Posle mnogo godina i smrti oca, Peter će zatražiti da vidi dosije pohranjen u arhivi mađarske tajne policije i, na svoje zaprepašćenje,saznaće da je njegov otac zapravo bio policijski doušnik. Čitajući jedan po jedan dosije sa dostavama koje je poslednji baron Esterhazi rukom pisao, Peterov odnos prema ocu se menja i on piše Ispravljeno izdanje.

Reditelj Nikita Mivojević adaptira ovu priču tako što nam kompletnu predistoriju Ispravljenog izdanja već na samom početku predstave otkriva narator, zapravo sam pisac, a zatim gledaoce postepeno uvodi u zbivanja koja će dovesti do otkrića kobne istine. Reditelj se u tim momentima služi prilično konvencionalnim sredstvima, svodeći ih gotovo na puku ilustraciju piščeve naracije, ali kako zapaža Aleksandar Milosavljević, predstava počinje upravo u času kada saznamo sve što će pokrenuti unutrašnje procese preispitivanja glavnog junaka. U tom momentu će biti i otvoreno pitanje ko je u stvari glavni junak priče - pisac/narator ili njegov otac. Do odgovora ćemo dolaziti korak po korak, kako predstava bude odmicala, dok nas Narator provodi stazama i bogazama unutrašnjeg lavirinta svoje duše. Ili bi možda bilo bolje reći dve duše istovremeno: sinovljeve i očeve.

Urednica emisije Tanja Mijović.

broj komentara 0 pošalji komentar