Vek harmonike

Internacionalni festival harmonike i kamerne muzike „Eufonija”

U susret 3. Internacionalnom festivalu harmonike i kamerne muzike „Eufonija”, koji se održava od 24. do 27. maja u Novom Sadu, podsetićemo se nekih nastupa sa prošlogodišnjeg festivala.

Festival „Eufonija" nastao je iz želje da se oformi manifestacija koja će okupljati mlade talentovane akordeoniste i pedagoge, služiti unapređivanju klasične harmonike i doprineti afirmaciji naših umetnika na međunarodnoj sceni. Po rečima organizatora, jedan od ciljeva je i motivisanje domaćih autora da stvaraju originalna solistička i kamerna dela za sastave u kojima učestvuje harmonika. U tom nastojanju ostvarili su uspešnu saradnju sa mladim srpskim kompozitorima, naročito kroz projekat „Nova srpska muzika za harmoniku" koji je započet 2015. godine. Posebno je zanimljiva činjenica da je zahvaljujući ovoj inicijativi kao porudžbina napisan prvi Koncert za harmoniku i orkestar u Srbiji pod nazivom Memoria in Aeterna Lazara Đorđevića. Koncert je nastao 2017. godine u okviru obeležavanje velikog jubileja za novosadsku umetničku harmoniku - sto godina od rođenja kompozitora Rudolfa Bručija. Koncert je napisan u saradnji sa mladim srpskim akordeonistom Darkom Dimitrijevićem, a autor Đorđević uspeo je da iznedri paletu novih tonskih boja. Specifičnim tretmanom orkestra, u kombinaciji sa zvukom harmonike, dostignuta je široka skala zvučnih situacija, raspoloženja i kontrasta čije međusobno dopunjavanje gradi skladnu i uzbudljivu muzičku celinu. Kompozicija formalno predstavlja jednostavačni koncert sa dve solističke kadence. U okviru druge solističke kadence upotrebljen je citat iz kompozicije Skerco za harmoniku Rudolfa Bručija u znak sećanja na ovu značajnu ličnost u oblasti kulture.

Za ovogodišnje izdanje festivala organizatori su najavili još jedno veče posvećeno novoj srpskoj muzici za harmoniku, a koje se održava u sklopu istoimenog projekta. Kako je 2018. godina kulturnog nasleđa Evrope, na festivalu će biti predstavljena nova dela koja korespondiraju sa elementima tradicionalnog muzičkog nasleđa Balkana. Gost kompozitor biće iranski autor Aršia Samsaminija, koji je specijalno za Festival „Eufonija" i duo Rezonanca napisao kompoziciju „Balkaneh".

U emisiji VEK HARMONIKE, koju smo posvetili ovom mladom, ali značajnom i slobodno možemo reći festivalu visokog ranga, čućemo Koncert za harmoniku i orkestar – Memoria in Eterna Lazara Đorđevića, u izvođenju Darka Dimitrijevića i ansambla Kamerata Akademika, pod upravom Gorana Penića, kao i odlomak sa nastupa prošlogodišnjeg pobednika – Marka Trivunovića. On je na otvaranju festivala izveo Deset koncertnih etida za harmoniku Rudolfa Bručija, a potom i pobednike u kategoriji kamerne muzike, duo Rezonanca iz Grčke, koji će izvesti kompoziciju PLUS 1 Juke Tjensua. Delo je nastalo 1992. godine kao porudžbina finskog Instituta za harmoniku.

Urednica emisije Marija Vuković

broj komentara 1 pošalji komentar
(subota, 05. maj 2018, 09:50)
Dragan Mirković [neregistrovani]

Ko su "akordeonisti"?

Poštovano uredništvo,
uz sve pohvale za Vaš serijal emisija "Vek harmonike", molim Vas da još jednom razmislite o upotrebi naziva "akordeonista" u vašim tekstovima i emisijama. Potrebno je dati odgovor na jednostavno pitanje: koji instrument sviraju "akordeonisti" i kako se u srpskom jeziku naziva onaj koji svira taj instrument. Iako je naziv "akordeonista" zvanično upotrebljavan na diplomama visokoškolskih institucija u Srbiji (ne znam da li se još uvijek upotrebljava na novim "bolonjskim" diplomama ili u dodatku diplome), to je jedan vještački naziv koji je svima nama koji sviramo harmoniku, na nesreću, nametnut. Mislim da je taj naziv jedinstven primjer kako jedna riječ koja nema nikakvo utemeljenje u našem jeziku može vještački da uđe u upotrebu, a da prije toga nije postojala ni u književnom jeziku ni u svakodnevnom govoru. Na žalost, ono što je zvanično, nije uvijek dobro i logično rješenje, pa se nadam da će taj naziv jednog dana i zvanično biti napušten. U tom smislu, mislim da sredstva javnog informisanja imaju veliku odgovornost i zadatak da spriječe prodiranje ovakvih jezičkih egzibicija u naš standardni jezik.
S poštovanjem,
Dragan Mirković, Novi Sad