Hronika Trećeg programa

Pročitaćemo osvrt Petra Jončića na filmove Romana Polanskog „Prema istinitoj priči” i Pola Tomasa Andersona „Fantomska nit”, prikazane na nedavno završenom 46. FEST-u, a potom ćemo emitovati osvrt Dejana Petrovića na filmove Žozea Padilje „Sedam dana u Entebeu”, Pernile Fišer Kristensen „Postajući Astrid” i Timura Bekmambetova „Profil” koje je mogla da vidi publika 68. Berlinala.

Novi film Romana Polanskog Prema istinitoj priči prilično je nejasna, konfuzna i nedovoljno originalna priča o mentalnim procesima koji se odigravaju u glavi jedne književnice. Junakinja je predstavljena kao kradljivica tuđih života, što je legitiman i prihvatljiv proces u pisanju romana, ali će se kroz film ipak pokrenuti tema autorstva ili pitanje koliko je takav čin moralan.

Po rečima Petra Jončića, sličnim putem je krenuo i Pol Tomas Anderson, ali u daleko prefinjenijoj i karakterno domišljatijoj priči. U njegovom filmu Fantomska nit protagonista je ugledni modni dizajner, koji je izuzetno džangrizav i strog prema svojoj mladoj supruzi, zbog čega se ona odlučuje da ga „pripitomi" trujući ga pečurkama.

* * *

Sedam dana u Entebeu, brazilskog reditelja Žozea Padilje, zasnovan je na istinitom događaju koji se odigrao sredinom 1976. godine, kada je četvoro otmičara (dvoje palestinskih terorista/boraca za slobodu i dvoje radikalnih nemačkih levičara) otelo avion i prizemljilo se u egzotični grad Entebe u Ugandi, gde je talačka kriza doživela vrhunac. Među kvalitetima filma treba pomenuti odličnu glumu holivudske zvezde Rozmund Pike, u roli jedne od otmičarki, znalačko kombinovanje arhivskih segmenata s režiranim delovima, zaključno sa uspešnim okončanjem oslobodilačke akcije, te prisustvo jednog od preživelih talaca na berlinskoj (svetskoj) premijeri.

Danska rediteljka Pernila Fišer Kristensen u filmu Postajući Astrid kao okosnicu koristi biografiju poznate švedske književnice za decu Astrid Lindgren. Međutim, film vrlo rano skreće u presentimentalnu i stereotipnu storiju o umetničinoj vanbračnoj trudnoći, osudi patrijarhalne i provincijalne sredine, borbi mlade žene sa okolinom i samom sobom i tome slično, tako da iz filma ne uspevamo da saznamo zašto je Astrid Lindgren postala upravo onakav pisac kakav je bila, ocenjuje Dejan Petrović.

Film Profil, rusko-kazahstanskog autora Timura Bekmambetova, inspirisan je istinitim događajem, kao i motivima knjige Ane Erel U koži džihadiste. Ambiciozna novinarka Ejmi, pokušavajući da se infiltrira u organizaciju koja omogućava ženama sa Zapada da stupe u redove takozvane Islamske države, otvara lažni profil na internetu i dolazi do glavnog regrutera. Ono što Profil razlikuje od mogućih sličnih ostvarenja jeste sam izraz: naime, čitav film se odigrava na ekranu Ejminog računara i gledalac prati samo njeno grozničavo kliktanje i tipkanje, bilo da komunicira sa regruterom, bilo da se vraća svojoj svakodnevici. Ovaj film uspešno spaja predmoderno i postmoderno, konzervativne ciljeve i savremene avangardne metode, sve do furioznog preokreta kada manipulator shvati da je i sam izmanipulisan.

Urednica emisije Tanja Mijović.

Коментари

Re: Poreklo
Чије гене носе народи у региону
Imam novcic od 1 centa dole je vrednost ponudjena 6000 dinara
Ако пронађете ову новчаницу одмах идите код нумизматичара
Imam mali novcic 1 cent
Ако пронађете ову новчаницу одмах идите код нумизматичара
Косовски вез
Нематеријална културна баштина Србије – косовски вез
Prodajem
Ако пронађете ову новчаницу одмах идите код нумизматичара