Gramofonija – Kvintet Tomaša Stanka: Muzika za K

Ploču je objavila produkcijska kuća Muza 1970. godine.

Trubač Tomaš Stanko važi za jednog od pionira poljskog fri džeza, uz Adama Makoviča i Kšištofa Komedu. Njegov ulazak u svet džeza se odigrao krajem pedesetih godina, kada je postepeno pod uticajem Orneta Kolmena, Džordža Rasela i ostalih srodnih američkih umetnika čija je muzika emitovana na radiju u Poljskoj, započeo formiranje osobenog pristupa improvizaciji, kroz koncertne nastupe i saradnju sa drugim muzičarima. Težnja ka oslobađanju od krutih akordskih i formalnih šema, ali ne i potpuno napuštanje tematizma ili melodičnosti koje je utemeljeno tokom šezdesetih godina, ostaće jedna od konstanti u Stankovom stvaralaštvu do danas. Nakon iskustva sviranja u ansamblu Kšištofa Komede, koji je imao veoma razgranate koncertne aktivnosti u drugoj polovini šezdesetih godina uz veliki diskografski uspeh sa ukupno jedanaest albuma, Stanko je odlučio da osnuje kvintet sa kojim će se približiti tadašnjim najnaprednijim stremljenjima kako u džezu, tako i u klasičnoj muzici. Prvi album kvinteta, Muzika za K, posvećen je upravo Komedi koji je preminuo godinu dana ranije, tačnije 1969 godine. Na albumu su zabeležene Stankove kompozicije koje su idejno na tragu Komedinih ostvarenja, ali su razrada tema i način improvizacije iskoračile iz dotadašnjih okvira i zvučno se približile ostvarenjima tadašnjih autora „Poljske škole". Upravo je nakon objavljivanja ovog albuma, Stanko započeo saradnju sa Kšištofom Pendereckim, čije je stvaralaštvo na trubača ostavilo veliki uticaj.

Na prvoj strani ploče su tri kompozicije, a gotovu čitav drugu stranu zauzima kompozicija pod nazivom Muzika za K koja na izvestan način sažima Stankova iskustva iz saradnje sa Komedom. Zanimljivo je da je ovaj omaž poljskom pijanisti izveo anambl bez klavira, ali je bez obzira na to, Stankov kvintet uspeo da ostvari improvizovanu celinu na tragu zvuka iz šezdesetih godina XX veka, upravo ističući pravac u kojem će se dalje kretati tokom sledeće decenije, polazeći sa pozicija osvojenih u Komedinom ansamblu.

Autor Milan Milojković
Urednica Sanja Kunjadić

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво