Muzika za film – Johan Johanson

Večerašnja emisija posvećena je islandskom kompozitoru Johanu Johansonu koji je iznenada preminuo 9. februara u Berlinu.

Rođen 1969. godine, Johanson je bio autor osobenog muzičkog izraza. Koristio je klasični instrumentarijum kombinujući ga sa elektronikom, ali je način oblikovanja numera i odnos muzičkih komponenti davao autorski pečat njegovom opusu. I sam je u jednom intervjuu rekao da je ishodišna tačka njegovih solo albuma emocija, odnosno osnovu svakog albuma čini osećanje koje želi da prikaže i da ono deluje kao sila potiska koja iznosi sve na površinu.

Prvi solo album Englabörn objavio je 2002. godine za britansku izdavačku kuću Tač, što ga je stavilo pod okrilje narastajuće scene eksperimentalne elektronike. Međutim, ubrzo se zainteresovao za rad na filmu, a prvi iskorak je napravio saundtrekom za film Rudarske himne koji je 2010. režirao Bil Morison. Tada je počeo da dobija nove porudžbine i sarađivao sa rediteljima poput Denija Vilneva, Džima Marša i autorima brojnih dokumentarnih ostvarenja. Rad na filmu doneo mu je dve nominacije za Oskara, i nominaciju za nagrade BAFTA, Gremi, a osvojio je Zlatni globus za saundtrek za film Teorija svega Džejmsa Marša.

Johanson je krajem 2015. godine potpisao ugovor sa izdavačkom kućom Dojče gramofon i ubrzo je objavio svoj poslednji solo album Orfej, a potom i saundtrek za film Dolazak. Na simboličan način, ova dva izdanja govore o dva puta koja su postojala u opusu Johansona. Sa jedne strane je Orfej, komponovan gotovo godinu dana, tokom kojih je Johanson sukcesivno stvarao delove albuma, koji su se menjali i razvijali sve dok im nije dat odgovarajući kontekst. Ovakav proces autor je smatrao luksuzom koji prati samostalno autorsko izdanje. Inspiraciju je tražio često u književnosti, posebno poeziji do 19. veka. Sa druge strane album za film Dolazak deo je drugog sistema rada, u kojem postoje rokovi, ali Johanson je isticao da je imao sreću da sarađuje sa rediteljima koji su mogli da mu ostave dovoljno vremena za rad pored svih potrebnih resursa. Istovremeno, polje filmske muzike razumevao je kao polje istraživanja, kao priliku da isproba stvari u nešto izmenjenom izdanju i zbog toga je voleo da bude uključen u rad na filmu u što ranijoj fazi.

Johan Johanson je bio umetnik koji se nije zadovoljavao ponavljanjem stvari, koliko god one bile dobre, već je radio na svom umetničkom izrazu kao autor, pokušavajući da napravi korak dalje sa svakim projektom.

U večerašnjoj emisiji slušaćete saundtrek za film The Mercy Džejmsa Marša koji je izdavačka kuća Dojče Gramofon objavila samo nekoliko dana pred smrt Johana Johansona.

Urednica Sanja Kunjadić

broj komentara 0 pošalji komentar