Hronika Trećeg programa

Možete pratiti osvrt Petra Jončića na filmove Mihaela Hanekea „Hepiend", Andreja Zvjaginceva „Bez ljubavi" i Šona Bejkera „Projekat Florida", prikazane na 23. Festivalu autorskog filma koji je održan od 24. novembra do 2. decembra u više beogradskih bioskopskih sala.

Sa 23. Festivala autorskog filma Petar Jončić izdvaja tri ostvarenja koja za temu imaju roditeljstvo, odnosno položaj deteta u porodici, njegovu ulogu u odnosu supružnika i odrastanje u teškim životnim okolnostima.

U filmu Hepiend Mihael Haneke se prvenstveno bavi otuđenošću savremene francuske porodice, kroz lik devojčice Iv, koju u početku filma ni na koji način ne izdvaja kao glavnu junakinju. Migrantska kriza je takođe jedan od ključnih motiva filma, kao i pitanje da li slabima i nemoćnima treba pomoći da prekrate muke. Međutim, ni u jednom od ovih segmenata filma reditelj ne uspeva da prikaže potrebnu energiju niti da pobudi empatiju, budući da gledaocu ostavlja isuviše prostora za dopisivanje značenja. Šta se krije u glavama dece i kakve ideje mogu da realizuju gledali smo u Beloj traci, daleko uzbudljivijem i originalnijem Henekovom ostvarenju, zbog čega Hepiend izgleda samo kao želja da se na svetskim filmskim festivalima pošto-poto održi ime odlazećeg reditelja.

Andrej Zvjagincev se, u odnosu na Hanekea, pokazao daleko inovativnijim, ali i spremnijim na kompromise u kojima se istražuje žanr trilera i njegovo funkcionisanje u okvirima angažovane socijalne drame. Duboko narušeni bračni odnosi u filmu Bez ljubavi do te mere su projektovani na dečaka Aljošu da je njegovo prisustvo za supružnike nepoželjno. Celokupna mržnja, u kojoj se majka čak ispoveda ljubavniku da joj sin „smrdi" na muža, postaje mogućnost za ispunjenje želje: dečak zaista jednog dana nestaje kao da se nikada nije ni rodio. Priču o iščezavanju dečaka Zvjagincev usložnjava brojnim drugim, gotovo nevidljivim temama, poput tranzicije koja se oseća u oronulim, apokaliptičnim fabričkim obejektima i napuštenim zgradama u kojima se obavlja potraga, kao i u nadolazećem sukobu u Ukrajini. Pitanje da li je u životu išta važnije od roditeljstva, čak i kada ljubav među supružnicima nestane, ovde je postavljeno diskretno i elegantno, ali i pedagoški, ocenjuje Jončić.

Film Šona Bejkera Projekat Florida je dečji film za odrasle, ali i pokazna vežba kako se od neprofesionalnih glumaca izvlači maksimalna energija. Bejker je odličan pedagog, on je posmatrao decu, pažljivo uočavao šta ih čini srećnim, koje ih stvari održavaju aktivnim i sve to zadržao u scenariju. Ni jednog trenutka nije bežao od istine da nevolje koje oni mogu da naprave, ponekad podsećaju na prave kriminalne radnje i destrukcije zbog kojih bi, da nisu maloletni, išli u zatvor. Za Bejkera, i pored toga što je jeftina prostitutka, devojčicina majka Hali nije loš primer za Muni. Upravo zbog tolike ljubavi prema ljudima koje prikazuje, Bejker nas uverava da život može da bude lep samo ukoliko mu se radujemo.

Urednica emisije Tanja Mijović.

Хроника Хроника

Autor:
Трећи програм

Као културно-информативани недељник Трећег програма, ХРОНИКА сваког понедељка доноси осврте и приказе актуелних појава и дешавања у уметности и науци. [ детаљније ]

Коментари

Re: Poreklo
Чије гене носе народи у региону
Imam novcic od 1 centa dole je vrednost ponudjena 6000 dinara
Ако пронађете ову новчаницу одмах идите код нумизматичара
Imam mali novcic 1 cent
Ако пронађете ову новчаницу одмах идите код нумизматичара
Косовски вез
Нематеријална културна баштина Србије – косовски вез
Prodajem
Ако пронађете ову новчаницу одмах идите код нумизматичара