Tribine

Populizam: uzroci i posledice – Siniša Atlagić, Miloš Bešić i Jovanka Matić

U emisiji TRIBINE četvrtkom možete slušati snimke sa okruglih stolova koje tokom ove jeseni organizuje Institut društvenih nauka iz Beograda povodom obeležavanja 60 godina od svog osnivanja. U trećoj emisiji ovog ciklusa o temi „Populizam kao način političke i medijske komunikacije” govoriće Siniša Atlagić, Miloš Bešić i Jovanka Matić.

Polazeći od zaključaka iz recentne literature o populizmu kao stilu u političkoj komunikaciji, Siniša Atlagić nastoji da ukaže na njegove osnovne karakteristike, te da identifikuje načine na koje politički subjekti (nazvani populisti) oblikuju „ponudu" za političko tržište, to jest kako plasiraju svoje političke poruke. Počev od vrednosne orijentacije kao osnovne strategije političkih subjekata, autor ispituje strukturu i tipove vrednosti na koje se populisti u političkoj komunikaciji pozivaju, kao i argumentaciju koju pri tome koriste.

Miloš Bešić prezentuje rezultate analize sadržaja narativa predsedničkih kandidata tokom predizborne kampanje u Srbiji 2017. godine. Cilj je bio utvrđivanje ključnih komponenti populističkog diskursa kod svih kandidata, pri čemu je posebna pažnja bila posvećena ideološkim aspektima. Rezultati ukazuju na to da je populistički diskurs kod predsedničkih kandidata bio veoma frekventivan, te da se populizam naročito odražava u protivrečnim ideološkim sadržajima, naglašeno emotivnoj komunikaciji i pozivu na mobilizaciju u ime naroda.

Koncept medijskog populizma prvobitno se odnosio na informativnu produkciju tabloidnih medija, koji daju veliku pažnju populistima zbog svoje usmerenosti na skandal, personaliziciju, konfliktan govor i slično, čime deluju kao nenamerni pomagači političkog populizma. Kasnije elaboracije ovog koncepta vide medije kao proizvođače populizma, a ne samo kao njegove transportere, insistirajući na tome da ove dve medijske prakse treba istraživati zasebno. Jovanka Matić smatra da mediji utiču na birače tako što obezbeđuju sliku sveta, jednu od mogućih, u kojoj neke političke poruke imaju više smisla od drugih. Stoga je potrebno izučavati tabloidnu sliku sveta kao celinu, posebno njenu vrednosnu strukturu, kako bi se utvrdilo na koje načine ona utiče na uspeh određene populističke opcije u odnosu na druge.

Urednica ciklusa Tanja Mijović.

Коментари

Re: Knjiga
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Re: Steta
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Re: Ко би свијету угодио
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Knjiga
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Komentar
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи