Aleksandar Milosavljević: Pozorišne aktuelnosti

U ciklusu POZORIŠNE AKTUELNOSTI možete slušati osvrt Aleksandra Milosavljevića na tri predstave izvedene na 51. BITEF-u: prvo će biti reči o predstavi „Sneg”, prema istoimenom romanu Orhana Pamuka, u režiji Ersana Mondtaga i izvođenju Talijateatra iz Hamburga; potom o produkciji Pozorišne trupe Mehr iz Teherana „(Sa)slušanje”, prema tekstu i u režiji Amira Reza Kuhestanija; i na kraju, o komadu Olge Bah „Istrebljenje” koji je u Koncertteatru u Bernu režirao Ersan Mondtag.

Predstava Sneg, kao inscenacija priče o turskom novinaru koji se u domovinu vraća posle višegodišnjeg boravka na Zapadu da bi žurnalistički istražio slučaj samoubistava devojaka u nekoj turskoj provinciji, započinje izuzetno scenski efektno - na pozornici je sedmoro aktera, dve žene i pet muškaraca, odevenih na način kojim se namah sugeriše na žestoku stilizaciju. Svi su uniformisani, obučeni u kostime nalik japanskim kimonima, ili u široke istočnjačke šalvare, čime se sugeriše na brisanje polnih razlika, na neku vrstu aseksualnosti, dok prozirni gornji delovi njihove odeće, s druge strane, podstiču izvesnu provokativnost erotske provenijencije. Akteri nas vrlo brzo uvode u priču: novinar otkriva duboko ukorenjeni i decenijama prikrivani antagonizam koji najeda tamošnje društvo - sukob između ataturkovskog pokušaja da od Turske načini moderno evropsko društvo, dakle sekularnu državu, ali i tradicije koja se ovim naporima suprotstavlja, piše Aleksandar Milosavljević.

* * *

Iz društvene atmosfere nalik onoj o kojoj piše Orhan Pamuk nastala je i neobična iranska predstava (Sa)slušanje, prema tekstu i u režiji Amira Reze Kuhestanija. Predstava je po svojoj formi definisana dijalogom, odnosno saslušanjem učenice zbog neprimerenog ponašanja. Naime, do vaspitačice stiže anonimna prijava da je jedna od učenica u novogodišnjoj noći u svoju internatsku sobu primila muškarca, a u dostavi je navedeno ime najbolje drugarice prekršiteljke rigidnog školskog pravila. Budući da je i sama ideja o boravku muške osobe u ženskim odajama skandalozna, razgovor koji bi trebalo da ima informativni, interni karakter, postaje pravo isleđivanje i praktično uvod u predstojeći sudski proces. Jedna od devojaka će zbog ogromnog pritiska izvršiti samoubistvo, ali reditelj odbija da ovu priču scenski realizuje na jednostavan način, te se efektno poigrava video projekcijom. Očekivana samo kao relevantna informacija o teheranskom teatru o kojem gotovo ništa ne znamo, predstava (Sa)slušanje je na BITEF-u bila mnogo više od pukog informativnog podatka, te nije bez razloga dobila Specijalnu nagradu „Jovan Ćirilov".

* * *

Predstavom Istrebljenje Ersan Mondtag kao da je nameravao da pokaže da je u stanju da teatru pristupi i na sasvim drugačiji način u odnosu na onaj koji je demonstrirao inscenacijom Snega Orhana Pamuka. Kao u nekoj vrsti laboratorijskog eksperimenta koji ubrzava prirodne procese i u kojem su moguća najraznovrsnija vremenska pretapanja, Mondtag demonstrira šta se zapravo dogodilo sa ljudskom vrstom, pokazuje kako je čovečanstvo prokockalo svoju priliku, ako je priliku ikada istinski i imalo. Raskošna scenografija, muzika isto toliko moćna kao i povremena gotovo zaglušujuća tišina, efektan kostim (najčešće sveden na precizno obojena naga tela), tačna glumačka interpretacija i odlično sproveden rediteljski koncept, ne samo da su presudne karakteristike ove predstave, nego su i na efektan način zaključile 51. BITEF, konentariše Aleksandar Milosavljević.

Urednica ciklusa Tanja Mijović.

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво