Muzej zvuka

Misa u ha molu Johana Sebastijana Baha u interpretaciji Džošue Rifkina

U večerašnjoj emisiji nastavljamo predstavljanje jednog od najkontroverznijih snimaka Mise u ha molu Johana Sebastijana Baha koji je Džošua Rifkin sa svojim Bah ansamblom objavio 1982. godine za izdavačku kuću Nonsač.

Ovaj snimak stekao je takvu reputaciju jer je Rifkin, nakon višegodišnjeg proučavanja originalnih Bahovih rukopisa, ali i drugih vokalno-instrumentalnih kompozicija ovog autora, te posrednih istorijskih izvora, predložio da u horskom partu, svaku od deonica izvodi samo jedan pevač. Koliko je njegova ideja bila kontroverzna, govori podatak da je na konferenciji 1981. godine na kojoj je prvi put izneo svoju teoriju, reakcija bila tako burna, da Rifkin nije uspeo ni da dovrši svoje izlaganje. Ipak u XXI veku, ova ideja dobija sve više pristalica, iako nije postignut konsenzus o njoj, te su dirigenti i dobri poznavaoci Bahovog opusa poput Endrjua Perota, Danijela Melameda, Dejvid Šulenberga i Džona Bata bili neki od njenih prvih zagovornika, pronalazeći dodatnu argumentaciju u njenu korist. Takođe, i sama praksa izvođenja ne samo Mise u ha molu, već i drugih Bahovih obimnih vokalno-instrumentalnih dela, pokazala je da su mnogi cenjeni dirigenti počeli da koriste u nekom obliku pristup za koji se zalagao Rifkin. Među njima su Džon Bat, Zigisvald Kejken (u Misi u ha molu, ali i Pasiji po Jovanu, Pasiji po Materiju, Božićnom oratorijumu i nekim kantatama), Pol Mekreš u Pasiji po Mateju, Magnifikatu i Uskršnjem oratorijumu, Mark Minkovski, Lars Ulrih Mortensen i drugi.

Ono po čemu se Rifkinov pristup izdvaja jeste pravljenje nove redakture Bahovih partitura, koristeći rukopise pojedinačnih deonica, a ne finalnu partituru dela. Na ovaj način, čitav niz detalja se razlikuje, ali je svakako najznačajnija posledica redukovanje broja izvođača pojedinačnih vokalnih i instrumentalnih deonica. Na taj način, dobija se znatno rasterećenija faktura, u kojoj kontrapunktske linije postaju kristalno čiste, a umesto masivnog zvuka na koji su slušaoci najčešće navikli, prisustvujemo jednom intimnijem, neposrednijem isustvu slušanja kompleksne Bahove muzike.

U večerašnjoj emisiji čućete drugi deo Bahove Mise u ha molu, odnosno ordinarijumske stavove Kredo, Sanktus i Benediktus i Angus dei.

Коментари

Re: Poreklo
Чије гене носе народи у региону
Imam novcic od 1 centa dole je vrednost ponudjena 6000 dinara
Ако пронађете ову новчаницу одмах идите код нумизматичара
Imam mali novcic 1 cent
Ако пронађете ову новчаницу одмах идите код нумизматичара
Косовски вез
Нематеријална културна баштина Србије – косовски вез
Prodajem
Ако пронађете ову новчаницу одмах идите код нумизматичара