Velika operska tura 2017/18 – Kavali: Hipermnestra

Sa festivala u Glajndbornu slušaćemo operu „Hipermnestra” Frančeska Kavalija u režiji Grejema Vika, a pod dirigentskom palicom Vilijama Kristija.

Emike Borat peva ulogu Hipermnestre, Rafael Pe je Linkej. Bendžamin Hjulet je Arbante, a Renato Dolčini kralj Danaj. Ana Kintaš peva ulogu Elize, a Mark Vajld peva Bereniče. Rodrigo Fereira je Delmiro, Entoni Gregori je Vafrino, Dejvid Veb je Arsače, a Alesandro Fišer je Alindo. Svira Orkestar doba prosvećenosti.

Siže:

Kralj Arga Danaj obavezuje svojih pedeset ćerki da se udaju za pedeset sinova njegovog brata Egipta. Uplašen zbog proročanstva da će izgubiti kraljevstvo i život zbog jednog od ćerkinih verenika, Danaj naređuje ćerkama da ubiju svoje muževe tokom prve bračne noći. Ipak, najstarija ćerka, Hipermnestra, zaljubljuje se u svog verenika Linkeja i otkriva mu očev plan, ubeđujući ga da pobegne. Zbog toga, Danaj smešta Hipermnestru u zatvor. Dok Linkejeve trupe kreću ka Argu kako bi oslobodile Hipermnestru, Danajev general Arbante pokušava da zavede devojku govoreći joj da njen voljeni zapravo samo želi da ubije njenog oca. Ona ne naseda na laži i ostaje verna svom mužu. Kralj Danaj, uplašen za svoj život, traži od Ardantea da ponudi Linkeju kraljevstvo.

Linkej stiže do zidina grada kada ga Arbante ubeđuje da se Hipermnestra preudala za princa Korinta. Zaslepljen ljubomorom, Linkej odlučuje da uništi Arg i ubije Hipermnestru, ali kada njegov general Delmiro stigne do nje, umesto da je ubije - pušta je na slobodu. Verujući da je mrtva, Linkej izjavljuje ljubav Himpermestrinoj družbenici Elizi, a ona mu otkriva da su priče o neverstvu bile lažne. U očajanju, Hipermestra se baca sa vrha kule, ali je veliki paun, simbol Junone boginje vernosti spašava. Hipermnestra i Linkej su ponovo ujedinjeni.



O Festivalu:

Festival u Glajndbornu, vezan je za privatno istoimeno imanje, koje je od tridestih godina prošlog veka bilo u posedu Džona Kristija. Ovaj veliki ljubitelj opere i njegova supruga, sopran Odri Majldmej su najpre u svojoj kući, a potom i improvizovanoj pozornici u bašti počeli da organizuju izvođenja operskih predstava, koja su vremenom prerasla u jednu od najznačajnijih festivalskih manifestacija u Englskoj. Danas, produkcije iz Glajndborna u kojima nastupaju najbolji pevači i vodeći operski reditelji, putuju širom sveta, prezentuju se u drugim operskim kućama i prikazuju u bioskopima od Njujorka do Tokija.

Program Festivala predstavlja balans između dobro poznatog repertoara sa manje poznatim delima, podjednako staro i novo, uključujući britanske premijere i nove porudžbine. Festival danas ima dva stalna orkestra - Londonski filharmonijski orkestar i Orkestar Doba prosvećenosti.

*     *     *

Muzička redakcija Trećeg programa Radio Beograda svim slušaocim i ljubiteljima opere nudi sasvim novu sezonu direktnih prenosa operskih predstava.

Od 12. septembra do 29. juna realizovaćemo 22 direktna prenosa iz 11 evropskih operskih kuća u Milanu, Parizu, Beču, Moskvi, Londonu, Madridu, Torinu, Barseloni, Minhenu, Frankfurtu i Napulju - sa pozornica na kojima je stvarana istorija opere.

Među njima će se naći nova dela, operski rariteti, zaboravljena remek dela i najvoljenije opere svih vremena iz pera Kavalija, Gluka, Rimskog-Korsakova, Rubinštajna, Verdija, Gunoa, Fon Ajnema, Šarina i drugih.

Sezonu počinjemo 12. septembra prenosom iz milanske Skale, gde će u operi Tamerlan Georga Fridriha Hendla naslovnu ulogu tumačiti Bežun Mehta uz Plasida Dominga u ulozi njegovog suparnika Bajazita. U svetu barokne opere bićemo i u Kavalijevoj Hipermnestri sa festivala Glajnborn (23. septembar), kao i u Hendlovom Ariodanteu čiju ćemo premijeru prenositi iz Bečke opere, 24. februara. U obe opere izvođenjima će rukovoditi jedan od najvećih eksperata za baroknu operu, dirigent Vilijam Kristi. Poseban kuriozitet će biti izvođenje opere Olimpijada Leonarda Lea iz Teatra San Karlo u Napulju (4. novembar) - mesta gde je i premijerno izvedena 1737. godine.

Ruski operski repertoar ove sezone će biti zastupljen delima Snjeguročka Nikolaja Rimskog-Korsakova koju ćete slušati uživo iz Boljšoj teatra u Moskvi (30. septembar), zatim Kockar Sergeja Prokofjeva iz Bečke državne opere (7. oktobar) i malo poznato ostvarenje pod nazivom Demon Antona Rubinštajna, koje će biti izvedeno 26. aprila 2018. godine u Teatru Liseu u Barseloni.

Pored ovog operskog rariteta, slušaocima ćemo ponuditi i retko izvođene opere Bendžamina Britna (Glorijana) i austrijskog kompozitora XX veka, Gotfrida fon Ajnema (Dantonova smrt) koje će biti izvedene u Teatru Real u Madridu (14. april 2018. godine), odnosno Bečkoj državnoj operi (24. mart 2018. godine). Kao Elizabetu I u Glorijani slušaćemo Anu Katarinu Antonači, dok će ansamblom u Fon Ajnemovom delu dirigovati Suzana Melki. Među ostvarenjima koje će slušaoci Trećeg programa Radio Beograda prvi put moći da prate u direktnim operskim prenosima, biće i Čarobni strelac Karla Marije Vebera (16. jun 2018. godine) iz Bečke državne opere; operu Benvenuto Čelini Hektora Berlioza moći ćete da pratite 2. juna 2018. godine iz opere Bastilja u Parizu pod upravom šefa dirigenta Pariske nacionalne opere Filipa Žordana, a Lombardijce Đuzepa Verdija 17. aprila 2018. godine iz Teatra Ređo u Torinu.

Nećemo zanemariti ni popularna operska dela poput Bizeove Karmen (17. februar 2018. godine iz Beča), Verdijevih opera Aida (22. mart 2018. godine iz Madrida) i Otelo (21. oktobar, Kovent Garden u Londonu), u kojoj će naslovnu ulogu pevati Jonas Kaufman, zatim Belinijevog Pirata iz milanske Skale (29. jun 2018. godine) i Čileine Adrijane Lekuvrer, u kojoj će naslovnu ulogu pevati Ana Netrebko.

U toku sezone, imaćemo i dva specijalna događaja - prvi je izvođenje poslednje opere Šarla Gunoa, Zamorin danak, koju ćemo prenostiti 28. januara 2018. godine iz Princ Regen teatra u Minhenu, kada će biti obeleženo 200 godina od rođenja kompozitora. Drugi je svetska premijera nove opere jednog od najcenjenijih savremenih kompozitora, Salvatorea Šarina - Vidim te, osećam te, gubim se, koja će biti postavljena 14. novembra u milanskoj Skali. Ovo je pravi kuriozitet, budući da se savremene opere retko nude u direktnim radijskim ili televizijskim prenosima.

Našu „veliku turu" obogatiće i dva koncerta iz Nemačke - 17. decembra, u prazničnu atmosferu uvešće nas hor Le Concert d'Astrée i Simfonijski orkestar Frankfurtskog radija pod upravom Emanuel Aim, koji će izvesti Hendlov Dixit Dominus i Bahov Magnifikat. Velika vokalno-instrumentalna dela slušaćete i 26. januara 2018. godine iz Herkulove dvorane u Minhenu, gde će biti izveden ciklus Pesma o zemlji Gustava Malera sa Magdalenom Koženom i Stjuartom Skeltonom, uz Simfonijski orkestar Bavarskog radija pod upravom Sajmona Retla.

Detaljne informacije o svim prenosima biće blagovremeno objavljivane na sajtu Radio-televizije Srbije i na Fejsbuk stranici Trećeg programa „Velika operska tura" 2017-2018.


Urednice prenosa: Ivana Neimarević i Sanja Kunjadić

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво