Hronika Trećeg programa

Možete pratiti osvrt Dejana Petrovića na filmove Arpada Šošpiča „Zadavljen” i Muhija Andraša Pireša „Još pedeset minuta“, prikazane na 24. Festivalu evropskog filma na Paliću, a potom i tekst Ane Tasić „Crnogorsko pozorišno leto”, napisan povodom novih predstava izvedenih na festivalima koji su tokom leta održani u Crnoj Gori.

U programskoj selekciji „Novi mađarski film" prikazano je ostvarenje Arpada Šošpiča „Zadavljen" - upečatljiva evokacija mračnih zbivanja u jednom provincijskom gradiiću šezdesetih godina dvadesetog veka. Sedam godina posle ubistva radnice u fabrici cipela, za šta je bio osuđen njen emotivni partner, u gradu kreće serija sličnih zločina. Novopristigli inspektor dovodi zločine serijskog ubice u vezu sa onim jednim već počinjenim, ali se lokalna partija i sudije opiru ponovnom otvaranju procesa, zabrinuti za sigurnost građana uzorne socijalističke zajednice, ali ništa manje ni za vlastiti položaj. Ispostaviće se kako posredi jeste jedan te isti serijski počinilac, te da je nedužni protagonista pukom srećom izbegao smrtnu kaznu i večni beleg, piše Dejan Petrović.

Dokumentarni film Muhija Andraša Pireša Još 50 minuta inspirisan je uspesima mađarske fudbalske reprezentacije neposredno posle drugog svetskog rata, te njenim padom u treću ili četvrtu klasu evropslkog fudbala, kao i današnjim pokušajima da se nacionalni tim plasira na neko bitnije fudbalsko takmičenje. U dogovoru sa čelnicima fudbalske asocijacije, autor je sa svojom kamerom bio prisutan na odlučujućim dvobojima za plasman, prvo, na Svetsko prvenstvo u Brazilu 2014. godne, a potom i za odlazak na najveće kontinentalno takmičenje u Francuskoj 2016. U ostvarenju krajnje jednostavne strukture i režije, gledalac prati događanja iz svlačionice, sa treninga i samih utakmica.

* * *

Kako nas obaveštava Ana Tasić, ove godine je na pozorišnim festivalima u Crnoj Gori bilo manje premijera nego ranijih godina, čemu je razlog smanjivanja budžeta. Ipak, ostvarene premijere su uglavnom donele sveža i intrigantna tumačenja klasika i savremene drame. Na „Barskom ljetopisu" koji je ove godine obeležio 30 godina postojanja, zbog čega je kvalitet pozorišnog programa bio posebno visok, izvedena je jedna premijera - Orkanski visovi, prema viktorijanskoj drami Emili Bronte, u režiji hrvatske rediteljke Dore Ružđak Podolski, a na festivalu „Purgatorije" u Tivtu igrana je predstava vrlo slične tematike - Gorska drama, autorski projekat Obrada Nenezića. Obe ove predstave su u osnovi melodrame koje se bave nemogućim ljubavima, neostvarivim zbog klasnih prepreka. Sa druge strane, predstave su stilski veoma različite, te su i njihovi umetnički dometi na suprotnim stranama.

Pored ove dve premijere, crnogorsko pozorišno leto su obeležile još dve nove predstave, nastale kao značenjski inovativna tumačenja dela Viljema Šekspira. U okviru festivala „Purgatorije", u Atrijumu Buća Centru za kulturu Tivat izveden je Magbet, u koprodukciji „Purgatorija" i Bitef teatra, koreografa Miloša Isailovića i dramaturškinje Jelene Kajgo, dok je u okviru programa 31. festivala „Grad teatar" izvedena samo jedna nova predstava - provokativno pročitana Šekspirova Ukroćena goropad mladog reditelja Zorana Rakočevića, rađena u koprodukciji „Grada teatra", Crnogroskog narodnog pozorišta i Fakulteta dramskih umetnosti na Cetinju, podržana od strane Ministarstva kulture Crne Gore.

Urednica emisije Tanja Mijović.

Хроника Хроника

Autor:
Трећи програм

Као културно-информативани недељник Трећег програма, ХРОНИКА сваког понедељка доноси осврте и приказе актуелних појава и дешавања у уметности и науци. [ детаљније ]

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво