Hronika Trećeg programa

Pročitaćemo osvrt Boška Milina na predstavu „Ričard Treći”, prema istoimenom komadu Viljema Šekspira, koju je u Narodnom pozorištu u Beogradu režirala Snežana Trišić, a potom osvrt Radomira Putnika na knjigu izabranih drama Boška Suvajdžića „Periteorion”, objavljenu u izdanju Udruženja dramskih pisaca Srbije.

Snežana Trišić je postavila Ričarda Trećeg, delo koje se snagom pesnikove imaginacije i filosofije vrlo rano izdvojilo iz korpusa istorijskih hronika i s pravom se svrstalo među najreprezentativnije Šekspirove tragedije, kao izazov za glumačku podelu Narodnog pozorišta. Kako komentariše Boško Milin, rediteljka se trudila, veoma razumno, da u predstavi izostavi nepotrebna izlaganja banalnim učitavanjima i aktuelizacijama, prenaglašavanje sigurnih scenskih trikova, a nije bilo ni prepuštanja zavodljivim skretanjima ka neizvesnim i riskantnim stazama, tako da je preostalo ono bez čega se ne može i na čemu sve počiva - uloga Ričarda Trećeg. Tu ulogu Igor Đorđević je realizovao pronašavši u liku koji igra dovoljno onoga što treba da se tumači, kao i dovoljno sredstava kojima ga pred našim očima i ušima predstavlja. On je ovome liku prilagodio i kretanje i glas, nalazeći pravu meru za reagovanje na akcije svakog pojedinačnog partnera na sceni, a među njima su bili Vanja Ejdus, Aleksandar Đurica, Svetlana Bojković, Nela Mihailović i Nataša Ninković, Nebojša Dugalić i drugi. Ovom predstavom beogradsko Narodno pozorište je pokazalo da je kadro da se nosi sa izazovima veličine Šekspirovog dela i ostaje nam da verujemo kako će se u budućnosti kretati ka ovakvim uspesima.

* * *

U novoj knjizi drama Boška Suvajdžića Periteorion nalaze se četiri drame: „Periteorion", „Višnjić", „Ilarion" i „Golubačka mušica" Po rečima Radomira Putnika, podsticaje za pisanje drama autor je našao u srpskoj istoriji; teme iz nacionalne istorije Suvajdžić preuzima kada i ako one poseduju ambivalentni potencijal; drugačije rečeno, pisac iz nacionalne istorije (i njoj primerene nacionalne mitomanije) izdvaja one događaje, likove ili periode u kojima se uvek ispoljavalo dvojstvo od kojih je načinjeno tumačenje te iste istorije ili mitomanije. Dovodeći u sumnju dosadašnja tumačenja, ispitujući njihovu zasnovanost ali i posledice koje su ostavila na docniji tok razvoja srpske države i društva, Boško Suvajdžić nalazi mogućnost da u dramskom obliku predstavi ili njihovo travestiranje, ili groteskno uvećanje, i time stvara izuzetno dobro pisane i mišljene pozorišne komade.

Urednica emisije Tanja Mijović.

Хроника Хроника

Autor:
Трећи програм

Као културно-информативани недељник Трећег програма, ХРОНИКА сваког понедељка доноси осврте и приказе актуелних појава и дешавања у уметности и науци. [ детаљније ]

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво