Hronika Trećeg programa

Emitovaćemo osvrt osvrt Ane Tasić na četvrti festival Novi tvrđava teatar u Čortanovcima, a potom osvrt Radomira Putnika na knjigu Žan-Pjera Sarazaka „Poetika moderne drame”.

Od 3. do 8. jula u Čortanovcima je održan pozorišni festival Novi tvrđava teatar u čijem su glavnom takmičarskom programu izvedene četiri predstave domaćih autora. U ovom tekstu Ana Tasić analizira tri nagrađene predstave: prvo će biti reči o Fami o biciklistima, prema istoimenom romanu Svetislava Basare, koju je sa ansamblom Novosadskog pozorišta dramaturški i rediteljski uobličio Robert Lenard; zatim o komadu Milene Bogavac Jami distrikt, u režiji Kokana Mladenovića; i na kraju o predstavi Čuvari tvog poštenja autora i reditelja Borisa Liješevića, nastaloj u procesu grupnog rada sa glumcima Gradskog pozorišta u Podgorici (uz dramaturgiju Stele Mišković). Stručni žiri (u sastavu Vladimir Kopicl, Mia Knežević i Kinga Mezei) doneo je odluku da je najbolja predstava Čuvari tvog poštenja, nagradu za najboljeg reditelja dobio je Kokan Mladenović, za najboljeg glumca Arpad Mesaroš (za ulogu u predstavi Fama o biciklistima), dok su nagradu za najbolju glumicu ravnopravno podelile Isidora Simijonović, Nina Nešković i Jelena Graovac (koje igraju u Jami distriktu).

* * *

Knjigu Žan-Pjera Sarazaka Poetika moderne drame nedavno je, u prevodu Mirjane Miočnović, objavila izdavačka kuća Klio iz Beograda. Temeljno istražujući dramu nastalu od osamdesetih godina XIX veka do danas, Sarazak zauzima stav da moderna drama nastaje u delima Strindberga, Ibzena, Čehova, Pirandela i drugih autora koji dramski tekst nastoje da oslobode okova stroge forme kakvu je nametnulo viševekovno tumačenje Aristotelove Poetike. U sedam poglavlja autor detaljno obrazlaže stanovište za koje se zalaže, a koje bi se moglo formulisati kao potreba za rapsodskim stvaranjem predstave. Po rečima Radomira Putnika, iz pozicije kreativnog posmatrača tekućih pozorišnih procesa i iz mnoštva savremenih pojava i tokova, Sarazak izdvaja one koji omogućavaju konstituisanje ideje drame za koju se zalaže, a to je „drama života" koja je otvorene forme, u osnovi nedovršena, neograničenog trajanja i najčešće predstavlja rekonstrukciju diskontinuiteta ljudskog života.


Urednica emisije Tanja Mijović.

Хроника Хроника

Autor:
Трећи програм

Као културно-информативани недељник Трећег програма, ХРОНИКА сваког понедељка доноси осврте и приказе актуелних појава и дешавања у уметности и науци. [ детаљније ]

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво