Aleksandar Milosavljević: Pozorišne aktuelnosti

U ciklusu POZORIŠNE AKTUELNOSTI, koji emitujemo utorkom, možete slušati osvrt Aleksandra Milosavljevića na komad Svetislava Basare „Revizor za jugoistok”, koji je u Šabačkom pozorištu režirao Marko Torlaković.

Gogoljev Revizor svakako je jedan od onih komada koji je uvek aktuelan, posebno u nedemokratskim društvima, gde autokratska vlast uspostavlja mehanizam funkcionisanja sa strogom hijerarhijom koja podrazumeva da nad glavom svakog činovnika, bez obzira na poziciju koju zauzima u državnom aparatu, lebdi pretnja kontrole. Svetislav Basara u Revizoru za jugoistok temelji priču na osnovnoj dramskoj situaciji preuzetoj iz Gogoljevog Revizora: nailme, u varošicu stiže poverljiva vest o dolasku kontrole, što kod lokalnih glavešina izaziva paniku, tim pre, što u dotičnu srpsku varošicu ne stiže neki od predstavnika domaćih revizorskih institucija – jer oni već znaju kako bi s takvima izašli na kraj, već inspekciju sprovodi Evropska unija, u nameri da proveri dokle smo odmakli u procesu evropskih integracija.

Prema rečima Aleksandra Milosavljevića: „Od ovako postavljene osnovne dramske situacije Basara će, na sebi svojstven način, dakle urnebesno duhovito i nemilosrdno satirički oštro, razvijati svoju komediju o našijencima koji će za svaki problem pronaći adekvatno rešenje… Marko Torlaković režira šabačku predstavu upravo u ovom ključu, fokusirajući se na dualizam i dvostruki karakter Basarinih dramatis persona. On prepušta gledaocima da sami, kroz dramski tekst, detektuju obrise realnosti vlastitog života, i pri tom odustaje od realističkog prosedea pa se usredsređuje na naglašenu stilizaciju, tačnije na karikaturalizaciju likova. A akteri su do te mere sigurni u sebe i svoje pozicije u ovom tamnom vijaletu da ih, uz pomoć kostimografkinje Dragice Laušević, zatičemo razgaćene. Navikli da svet doživljavaju na krajnje intiman način, u dušu dobro poznajući jedni druge, oni nemaju ni potrebu a ni ideju da bi drugačije mogli biti odeveni no u gaće, potkošulje, raspojasani i razdrljeni kao da su upravo, bunovni, ustali iz kreveta. Ipak, oči im nisu krmeljive; na licima su im, bez obzira na pol, teški slojevi debele pozorišne šminke. I uprvo će šminka biti nedvosmisleni znak da oni duboko u sebi osećaju potrebu da zadovolje formu, da tom istom svetu, koji inače preziru i s kojim su vazda bili i biće „na ti“, prikažu svoju najreprezentativniju stranu”.

Sledećeg utorka, 4. aprila, emitovaćemo Milosavljevićev osvrt na komad Viljema Šekspira Kralj Lir, u režiji Ivana Vukovića i produkciji Narodnog pozorišta Užice.

Urednica ciklusa Tanja Mijović.

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво