Majstori baroka

Predstavićemo zbirku „Ludi Musici” Samuela Šajta.

Ovaj nemački kompozitor i orguljaš, rođen je u Haleu 1587. godine. Obrazovao se u Holandiji, kod Jana Pitersona Svelnika, istaknutog holandskog kompozitora, koji je veoma uticao na njegovo stvaralaštvo. Po povratku u Hale, radio je kao dvorski orguljaš, a potom i kao kapelmajstor u službi Markgrofa od Bradenburga. Šajt je bio jedan od retkih muzičara koji nije napustio ovu državu tokom Tridesetogodišnjeg rata, i premda je u tom periodu zadržao svoju poziciju kapelmajstora, živeo je pre svega od pedagoškog rada i komponovanja za druge dvorove i gradove. Godine 1628. postavljen je na mesto gradskog muzičkog direktora u Haleu, a u okviru nove pozicije bio je zadužen da piše muziku za tamošnju crkvu, Marktkirhe. Međutim, nekoliko godina kasnije, zbog kuge koja je pogodila ovaj grad, izgubio je decu i u tom periodu je prestao da komponuje. Ipak, sa dolaskom mira Šajt je ponovo postavljen na mesto kapelmajstora Brandeburškog dvora. Umro je 1654. godine.

Samuel Šajt bio je jedna od najznačajnijih figura prve generacije baroknih kompozitora u Nemačkoj, a podjednako je bio uspešan u sferi instrumentalne muzike i to pre svega za orgulje, kao i vokalne muzike.

Ostao je sačuvan veoma mali broj Šajtovih kompozicija za kamerni ansambl. Od četiri zbirke Muzičkih igara, sačuvana je samo jedna iz 1621. godine, koju ćemo predstaviti u večerašnjoj emisiji. Pretpostavlja se da je dela iz ove zbirke komponovao kao večernju muziku i muziku za male dvorske proslave, budući da je u tom periodu radio kao dvorski kapelmajstor. Zanimljivo je da je sve kompozicije posvetio svojim prijateljima sa dvora ili nekom od članova dvorskog orkestra.

Zbirka Ludi Musici sadrži instrumentalne kompozicije i plesove, napisane za četiri ili pet instrumenata i baso kontinuo. Preteženo su homofonog karaktera, sa veoma izraženim motivskim radom. Kancone, koje su zasnovane na svetovnim temama, pokazuju različite aspekte Šajtove varijacione tehnike, budući da je pomenute teme koristio kao osnovu za dalji razvoj kompozicije, a ne samo kao kantus firmus.

Autor emisije Jelena Damjanović


Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво