Antologija srpske muzike

Dela Dragutina Gostuškog

Rođen 1923. godine u Beogradu, Dragutin Gostuški je studije kompozicije završio na Muzičkoj akademiji u klasi Milenka Živkovića. Uporedo sa studijama kompozicije, Gostuški je pohađao i studije istorije umetnosti na Filozofskom fakultetu koji je završio 1950. godine. U periodu od 1952. do 1960. godine radio je kao naučni saradnik Muzikološkog instituta. Godine 1965. stekao je doktorat na Filozofskom fakultetu u Beogradu sa disertacijom Vreme umetnosti.

Proučavajući opus ovog autora, Vlastimir Peričić ukazuje kako je Gostuški stvaralac pretežno lirskog elementa. U svojim delima, posebno ranijim ostvarenjima, Gostuški koristi stilizovane elemente srpske tradicionalne muzike, dok u kasnijim kompozicijama teži ka izrazu koji se može odrediti kao savremen i ličan.

Na početku emisije slušaćete Klavirski trio iz 1950. godine, u izvođenju Andreje Pregera, klavir, Aleksandra Pavlovića, violina, i Viktora Jakovčiča, violončelo.

Zanimljivo koncipiran u postupnoj gradaciji tempa i obojen elementima narodne muzike, trio, prema Peričićevim rečima, odaje lirsku crtu kompozitorovog temperamenta, ali se mestimično uspinje i do snažnih dramskih struktura koja od kamernog ansambla zahtevaju gotovo orkestarsku zvučnost. Delo je premijerno izvedeno 30. avgusta 1951. godine na studentskom festivalu u Minhenu.

Nakon trija slušaćete Končerto ačelerato u interpretaciji violiniste Dejana Bravničara i Beogradskog kamernog orkestra pod upravom Mladena Jagušta.

Komponovan 1961. godine, ovaj ubrzani koncert odnosi se na dispoziciju stavova. Naime, umesto uobičajenog brzog – umerenog – brzog stava, Gostuški koncert oblikuje kroz stavove Largo – Alegreto – Presto, kao što je to bio slučaj i njegovom Klavirskom triju. Peričić napominje da je nova crta u stvaranju kojom Gostuški teži ka savremenom harmonskom izrazu i posebnom instrumentalnom koloritu posebno izražena u ovom delu. Naime, orkestar je sastavljen samo od gudača, klavira i bogate grupe udaraljki poput vibrafona, ksilofona, klepetuša, kao i egzotičnih vrsta bubnjeva.

Delo je premijerno izvedeno 14. novembra 1961. godine kada je nastupao violinista Aleksandar Pavlović uz pratnju Beogradske filharmonije pod upravom Krešimira Baranovića.

Emisiju uređuje Irina Maksimović

Коментари

Re: Knjiga
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Re: Steta
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Re: Ко би свијету угодио
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Knjiga
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Komentar
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи