недеља, 20. авг 2017, 00:10
Stereorama – Ponoćni koncert
Slavna poema „Tako je govorio Zaratustra”, Štrausov opus 30, inspirisana je istoimenim poetsko-filozofskim epom Fridriha Ničea. Štraus ju je komponovao 1896. godine, koje je i premijerno izvedena, 27. novembra u Frankfurtu. Poema je odmah postala deo klasičnog orkestarskog repertoara.
Posle uvodne Ode Suncu sledi osam odseka – osam Zaratustrinih kazivanja čiji su naslovi: O starim svetovima, O vrhunskoj težnji, O radostima i strastima, Posmrtna pesma, O nauci, Ozdravljenje, Plesna pesma i Pesma noćnog putnika, sa dvosmislenim krajem. Delo ostaje da lebdi bez razrešenja sa visokim akordom Ha-dura u flautama, pikoli i violinama, na osnovi Ce-dura u dubokim gudačima. To je bio Štrausov komentar na Tajnu univerzuma ili Zagonetku sveta kojom se Niče mnogo bavio pod uticajem učenja biologa i filozofa Ernsta Hekela, profesora zoologije na Univerzitetu u Jeni.
Prvi snimak Štrausovog Zaratustre realizovao je Sergej Kusevicki sa svojim Bostonskim simfonijskim orkestrom 1935. godine. A naredni potiče iz 1944, kada je sam autor dirigovao Bečkom filharmonijom.
Svoju novu slavu Štrausova poema Tako je govorio Zaratustra doživljava zahvaljujući filmu Stenlija Kjubrika iz 1968. godine, Odiseja u svemiru 2001, koji započinje njenim uvodnim fanfarama.
Do kraja Ponoćnog koncerta Stereorame pred nama je još jedna Štrausova poema. Njen naslov je Magbet, a inspirisana je istoimenim Šekspirovim komadom.
Štraus ju je komponovao između 1886. i 1888. godine i to je bila njegova prva simfonijska poema, koju je kommpozitor opisao kao "potpuno novi put" za njega. Komad je revidiran detaljnije nego bilo koji od Štrausovih radova; ove revizije, usmerene prvenstveno na razvojni deo i reprizu, pokazuju koliko je Štraus u tom trenutku želeo da ostvari ravnotežu između naracije i same muzičke forme.
Večeras slušamo izvođenje Simfonijskog orkestra Detroita pod upravom Antala Doratija.
Autor: Zoran Stojović
Коментари