Сезона 2017/18 директних радијских преноса из Метрополитен опере у Њујорку, на таласима Радио Београда 2 и 3

Волфганг Амадеус Моцарт: ТАКО ЧИНЕ СВЕ

Моцартова лака комедија о љубави и верности

Низ директних преноса из Метрополитена настављамо ове суботе од 19 сати опером Тако чине све Волфганга Амадеуса Моцарта. 

Премијера овог ремек-дела одржана је у дворском позоришту у Бечу 1790. Трећа и последња сарадња Моцарта и његовог либретисте Лоренца да Понтеа, после Фигарове женидбе и Дон Ђованија, јесте фасцинантан парадокс на неколико начина: то је лака комедија манира са интензивном мрачном нијансом о људској природи; затим је то стара прича - са претходним примерима код Бокача, Шекспира и Сервантеса, између осталих - испричана на један невероватно модеран начин; и коначно - то је прелепа музика која прати једну морално врло проблематичну фабулу. Опера је имала умерен успех на премијери и остала је ван главног репертоара више од једног века. Међутим, она поседује велике изазове за певаче и одговарајућу сатисфакцију за данашњу публику. У њој су приказана сва лица љубави - од најповршнијег до најдубљег.

Пред нама је нова продукција Così fan tutte у Метрополитену. Квартет младих љубавника и двоје лукавих сплеткароша деле сцену са гутачима мачева и ватре, женом са брадом, те живом боом констриктор, пошто је фабула смештена у карневалски амбијент забавног парка на Кони Ајленду негде у 50-им годинама прошлог века. Протагонисти на фону циркуског спектакла причају своју причу о љубави, искушењу, издаји и помирењу.

Феранда и Гуљелма у овој поставци тумаче амерички тенор Бен Блис и чешки бас-баритон Адам Плахетка. Бен Блис тумачи ову улогу и у операма у Сијетлу и Франкфурту. На сцени Мета дебитовао је 2014. у Вагнеровим Мајсторима певачима, а затим је наступао и у Доницетијевој Лучији од Ламермура, Моцартовим операма Отмица из сараја и Чаробна фрула, те Вагнеровом Лутајућем Холанђанину. Наредне сезоне поново ће тумачити Моцартовог Тамина.

Адам Плахетка је као Гуљелмо дебитовао у миланској Скали и прашком Народном позоришту. У Мету је први пут наступио 2015. као Мазето у Моцартовом Дон Ђованију, потом је у истој опери тумачио и Лепорела, а у Фигаровој женидби насловну улогу. Ове сезоне у Бечкој државној опери пева ролу Грофа у истом делу, затим насловну улогу у Дон Ђованију, док ће на Салцбуршком фестивалу тумачити Папагена у Чаробној фрули. Следеће сезоне у Мету поново наступа као Лепорело.

Амерички сопран Аманда Маџески као Фјордилиђи и италијански мецосопран Серена Малфи као Дорабела придружују се двојици момака у квартету сјајних младих звезда. Аманда Маџески је исту улогу претходно певала у Омахи, а на сцени Мета је 2014. наступала као Дона Елвира у Моцартовом Дон Ђованију, те Грофица у Фигаровој женидби. Учествовала је и у опери Титусово милосрђе на сценама у Чикагу и Паризу, а певала је роле и у операма Шарла Гуноа (Фауст) те Рихарда Штрауса (Каваљер с ружом, Аријадна на Наксосу).

Серена Малфи је претходно певала улогу Дорабеле у Версају, Букурешту и Стокхолму. И она је 2014. дебитовала у Мету и то као Керубино у Фигаровој женидби, такође је била и Церлина у Дон Ђованију. Учествовала је и у операма белкантистичког репертоара из опуса Ђоакина Росинија (Севиљски берберин, Сврака крадљивица) те Винћенца Белинија (Капулети и Монтеки) на сценама у Цириху, Милану и Овиједу.
Али, конце вуку Дон Алфонсо, којег тумачи енглески баритон Кристофер Малтман, и служавка Деспина, у овом случају собарица у мотелу у којем сестре одседају. Њену деоницу по први пут пева амерички сопран Кели О`Хара, добитница награде Тони за улогу у мјузиклу Краљ и ја. Бродвејски мјузикл је, иначе, њено поље рада, а сада остварује свој сан да пева и у опери.
Кристофер Малтман је претходно тумачио Дон Алфонса У Баварској државној опери. На сцени Мета дебитовао је још 2005. као Харлекин у Аријадни на Наксосу, и од тада је тумачио низ улога у Пајацима, Чаробној фрули, Слепом мишу, Севиљском берберину и Манон Леско. Наредне сезоне појавиће се у Метовој премијери опере Марни, чији је аутор Нико Мали.
Ансамблом Метрополитена диригује Дејвид Робертсон.
Радња је смештена у Напуљ. Са својим природним лепотама и обиљем сунца, овај град је постао главна туристичка дестинација у XVIII веку. Сматра се да је велика улога дрвених дувачких инструмената у партитури заправо евокација лагодне атмосфере морске ривијере коју стално милује поветарац. Заплет почиње опкладом. Двојица заљубљених младих официра, Ферандо и Гуљелмо, хвале се свом пријатељу Дон Алфонсу да су њихове веренице, сестре Дорабела и Фјордилиђи, узори женске врлине и верности. Старији, можда и мудрији, али свакако циничнији Алфонсо сматра да таква савршена оданост не постоји и тврди да ће доказати да су сестре исто тако лакомислене као и све друге жене, само ако Ферандо и Гуљелмо буду радили све што им каже. Опклада покреће акцију која се своди на то да сваки младић, наравно прерушен, покуша да заведе девојку оног другог. На крају ће свако добити своју лекцију укључујући и Дон Алфонса, повређеног човека пуног горчине који жели да и други то буду. 

У паузи преноса, који почиње од 19 сати, чућемо разговоре са протагонистима такође вођене уживо и најавићемо наш наредни пренос.

Уреднице и водитељке су Горица Пилиповић и Маја Чоловић-Васић.

Фото: Paola Kudacki/Metropolitan Opera 

Коментари

Re: Knjiga
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Re: Steta
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Re: Ко би свијету угодио
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Knjiga
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Komentar
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи