Aлександaр Милосављевић: Позоришне актуелности

У емисији ПОЗОРИШНЕ АКТУЕЛНОСТИ можете слушати осврт Александра Милосављевића на предстaву „Позвани”, према концепту кореографа Сепеа Бајенса и у продукцији компаније „Ултима вез” из Брисела, а потом о делу „Али: страх једе душу”, према истоименом филму Рајнера Вернера Фасбиндера, коју је у Словенском народном гледалишчу у Љубљани режирао Себастијан Хорват. Обе представе изведене су на 53. БИТЕФ-у.

Представа Позвани један од најупечатљивијих примера имерзивног театра које је овогодишњи БИТЕФ понудио својим посетиоцима, а у њој практично нема никавог разграничења између публике и учесника. Како се представа одвија, гледаоци од пуких посматрача, преко фазе срамежљивог и уздржаног партиципирања, махом сведеног на механичко понављање задатих поступака, постају ослобођени учесници процеса: трчали су, скакали, прескакали оне који су лежали на поду, на разне начине су успостављали комуникацију с осталима на овој необичној позорници, сада више не очекујући било каква упутства. Једноставно, сценски систем је почео да функционише, а наслов представе је добио пуни смисао. Они који су се одазвали позиву постали су креатори представе, пише Александар Милосављевић и додаје: „није неопходно узети учешћа у овој игри да би постало јасно да она учесницима нуди узбуђење. И испочетка резервисаном гледаоцу, који је за себе изабрао позицију посматрача, било је очигледно да они други, учесници, осећају радост због заиграности, због слободе коју имају у односу на стеге какве подразумевају класични облици позоришта и због могућности да растерећено комуницирају с осталима... За оне који су уморни од стварности на коју смо осуђени - не само у Србији - Позвани ће понудити један сат релаксације; она може да буде ескапистичка, али и да пробуди наду да би креативност, макар и задато-контролисана, ипак могла да представља некакав спас.".

* * *

Победник овогодишњег БИТЕФ-а је словеначка продукција Али: страх једе душу која је добила Гран при „Мира Траиловић" намењен најбољој представи, жири новинске куће Политика је Себастијана Хорвата наградио за најбољу режију, а публика је овој представи дала највишу оцену. Аутор драматизације и адаптације текста за представу, Милан Марковић Матис, није мењао ни просторне а ни временске оквире који одређују радњу Фасбиндеровог филма снимљеног 1974, само две године после злогласног упада палестинских командоса у минхенско Олимпијско село, где су извршили масакр израелских спортиста. Овај напад је, осим међународне политичке кризе и накнадне освете израелског Мосада, у Немачкој провоцирао и низ друштвених реакција, а понајпре је пробудио ксенофобију. Ипак, Фасбиндер се није директно бавио терористичким нападом и његова уметничка анализа није задирала у сфере такозване високе политике, напротив, како његов филм, тако и словеначка прeдстава доноси интимну сторију о дубинским последицама минхенске трагедије и о одјецима тог догађаја на плану ондашње немачке свакодневице. Дакле, пратимо реакције такозваног обичног света - локалног трговца, комшилука, колега с посла - на емотивну везу а доцније и брак између шездесетогодишње Немице, пољско-јеврејског порекла, и знатно млађег Мароканца, при чему ће се показати да је евидентно да се од 1974. године до данас ништа није променило.

Читала Душица Мијатовић.
Уредница емисије Тања Мијовић.

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво