Оперске летње позорнице

Жил Масне: Дон Кихот (Фестивал у Брегенцу 2019)

Емитујемо снимак опере Дон Кихот Жила Маснеа, забележен на представи одржаној 18. јула на Брегенц фестивалу.

Главне улоге тумачили су Габор Брец као Дон Кихот, Дејвид Стаут као Санчо Панса, Ана Горјачова као Дулсинеја, Леони Рено као Педро, Вера Марија Битер као Гарсија, Паул Швајнестер као Родригез, Патрик Рајтер као Хуан и Ели Шапи као вођа разбојника. Хором Прашке Филхармоније и Бечким симфонијским оркестром дириговао је Даниел Коен.

Ова херојска комедија у пет чинова на либрето Анрија Кена, на основу драме у стиховима Жака Л Лорена Витез издуженог лика, премијерно је изведена 1910. године у опери у Монте Карлу. У трајању нешто мањем од два сата, Дон Кихот је најуспешнија од шест опера које је Масне написао за Монте Карло у позном периоду своје каријере. Насловна улога је написана за Фјодора Шаљапина, велику звезду тадашње опере, иако је Масне више ценио Ванија Маркуа, који ће ролу извести наредне године у париском позоришту Гете Лирик, уз Лусијена Фижера као Санча. У обе продукције Дулсинеју је певала Луси Арбел, млада мецосопранисткиња у коју је Масне у то доба био заљубљен. Опера је у послератном периоду била пре свега везивана за велике басове који су долазили из словенских земаља попут Бориса Христова и нашег Мирослава Чангаловића.

Масне је у причи о Дон Кихоту уткао снажан аутобиографски елемент. У тренутку рада на опери, у 67-ој години, имао је здравствених проблема - себе је представио као одмереног, необичног и дистанцираног витеза, док је Луси Арбел као Дулсинеју приказао, са мање симпатија, као амбициозну удавачу са осећајем кривице и жаљења. Од свих употребљених стилова у опери најмање је интересантан онај шпанског колорита, јер Масне није сматрао за сходно да треба да дâ превише простора оперским клишеима. За лик Санча употребио је језик опере буфо, а насупрот њему је користио забавни, псеудо-академски језик у роли Кихота. Овај пар перфектно функционише, што говори о Маснеовом изузетном дару да музички обликује ликове. Једна од најпотреснијих сцена Дон Кихота јесте сама смрт витеза луталице, у којој композитор показује дубину своје емпатије и поистовећења са главним јунаком.

Уредница Ксенија Стевановић


 

Коментари

Re: Knjiga
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Re: Steta
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Re: Ко би свијету угодио
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Knjiga
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Komentar
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи