Грамофонија – Гудачки квартети Беджиха Сметане

Репродукујемо снимке са плоче продукцијске куће Супрафон објављене 1988. године на којој Гудачке квартете Беджиха Сметане у изводи квартет Сметана.

Чланови квартета који носи име најчувенијег чешког композитора снимали су камерна остварења овог ствараоца у више наврата током своје каријере, а међу тим веома успешним записима, нарочито се истиче квадрофони снимак настао 1976. године у студију „Народни дом” у Прагу. Реч је о остварењу које је реализовао музиколог др Едуард Херцог уз подршку компанија Супрафон и Нипон Колумбија из Јапана, које су касније у копродукцији публиковале овај запис у различитим верзијама. Ово је био један од првих квадрофоних снимака који је чешка компанија објавила, те је својим квалитетом и карактеристикама требало да публику привуче новом, четвороканалном систему за репродукцију музике. Како ће се касније испоставити, овај формат није имао већег успеха, али су поједини снимци, настали са циљем да га промовишу, надживели квадрофони систем, привлачећи пажњу колекционара својим музичким квалитетима. То је случај и са плочом коју вечерас емитујемо, чија су каснија реиздања у стерео верзији била знатно популарнија него она у оригиналном формату, због којег су примарно ови снимци и настали.

Проблем са квадрофоном репродукцијом је, између осталог, био у начинима на које су четири канала записивана на плоче. Како је формат тек био у експерименталној фази, није постојао јединствен систем декодирања, а компаније су настојале да обезбеде што је могуће већу компатибилност са старим системима, што је неретко резултирало сасвим супротним исходом. Са једне стране, овакав приступ је омогућавао слушаоцима са обичним грамофонима да слушају квадрофоне плоче исто као и стерео или моно, док је са друге, онима са адекватном опремом нудио могућност сараунд репродукције. Међутим, управо су различити системи декодирања онемогућили успостављање јединственог стандарда, а како су квадрофоне плоче у сваком случају могле бити репродуковане на стерео систему, нови формат је тешко налазио присталице вољне да уложе значајна средства у уређаје за репродукцију са врло неизвесним резултатом.

Аутор Милан Милојковић
Уредница Сања Куњадић

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво